گزارش های یک خبرنگار

حقیقت را نباید در ذهن نگاه داشت

گزارش های یک خبرنگار

حقیقت را نباید در ذهن نگاه داشت

بورس بر بستر امید، تاریخی شد


62 هزار واحد، شاخص جدید ارزیابی معاملات


در روزی که فعالان بازارهای مالی ارز و سکه در حاشیه صرافی‌های میدان فردوسی و چهارراه‌استانبول به‌عنوان یکی از نمادهای خرید و فروش ارز و مرجع غیررسمی تعیین قیمت‌ها با نگرانی شدید، ریزش قیمت‌ها را دنبال می‌کردند آن‌سو‌تر دقیقا در خیابان حافظ در تالار شیشه‌ای خرید و فروش سهم‌ها 180 درجه متفاوت‌تر از معاملات دلار و سکه دنبال شد. همزمانی سقوط قیمت‌ها در بازارهای موازی «ارز، طلا و سکه» با صعود قیمت سهم‌ها،‌ بازدهی، ارزش بازار و امید در بورس همراه شد. این رویداد تحت تاثیر اتمسفر مثبت سیاسی روی داده بین ایران و آمریکا شکل گرفته است. بعد از آنکه در هفته گذشته پالس‌های باراک حسین اوباما و حسن روحانی به عنوان دو رییس‌جمهور آمریکا و ایران برای احتمال گشایش رسمی مذاکره بین دو کشور آغاز شد و در ادامه این احتمال با گمانه‌زنی‌های کارشناسان قوت بیشتری گرفت منجر به تقویت امید سرمایه‌گذاران در بازار پرثبات سرمایه‌گذاری همچون بورس شد. این گمانه‌زنی‌ها از آنجا آغاز شد و به تحول بازار در بین سرمایه‌گذاران منتهی شده است که آغاز جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفته جاری و سخنرانی سران کشورهای جهان می‌تواند شرایط دیدار اتفاقی و البته خواسته را بین دو کشوری که بیش از 30 سال رابطه رسمی با یکدیگر ندارند ایجاد کند. مشخصا اگر فشار تحریم‌ها بر ایران کم شود سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه نیز با امیدواری بیشتری به خرید و فروش سهام در بلندمدت می‌پردازند. در کنار این پارامتر، خارج شدن فضاهای اقتصادی کشور از فشار تورم به جهت تغییر دولت و اعلام سیاست‌های حمایتی شور و اشتیاق بیشتری را به صنایع مادر و خدماتی تزریق کرده است که یکی از بازتاب‌های آن را می‌توان در بورس و رشد قیمت سهم‌ها مشاهده کرد. اما در هر حالتی استمرار و دامنه‌دار بودن یک تحول مهم‌تر از شکل‌گیری آن است  و در نقطه مقابل عمق‌بخشی و قابل اعتماد بودن نیز می‌تواند به کاهش نگرانی فعالان بازار سرمایه کمک کند. حتی در همین فضای تاریخ‌ساز بازار اوراق بهادار که همه شاخص‌ها و همه معیارهای ارزیابی‌شونده با صعود همراه شده‌اند کارشناسان و فعالان بازار هشدارهایی را مبنی بر اسیر نشدن در این فضا عنوان می‌کنند که باید در کنار اخبار مثبت آنها را نیز دنبال کرد تا سرمایه‌گذاران حتی در این شرایط نیز در گرداب‌های احتمالی غرق نشوند.

جزییات معاملات تاریخی

نگاهی به اتفاق روز گذشته معاملات سهام به خوبی تحول روی داده را نشان می‌دهد. داد‌و‌ستد سهم‌ها در نهایت باعث خلق چند رکورد در بازار شد به صورتی که در پایان روز کاری تالار، ‌شاخص کل با رشدی یک‌هزار و ۸۹ واحدی کانال ۶۱ هزار واحد را پشت‌سر گذاشت و در قله ۶۲ هزار واحدی نشست. رکورد دیگر نیز در ارزش بازار بود به طوری که ارزش بازار نیز از ۳۰۳هزار میلیارد تومان عبور کرد که اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ بورس کشور است. همچنین حجم و ارزش معاملات نیز رشد قابل توجهی داشت. به این ترتیب که بیش از ۶۸۳ میلیون برگه سهم و حق‌تقدم به ارزش دو هزار و ۸۵۴ میلیارد ریال در ۶۵ هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد. همچنین شاخص صنعت نیز در این روز ۸۱۲ واحد بالا رفت و شاخص بازار اول و دوم به ترتیب۸۳۱ و هزار و ۹۷۴ واحد صعود را تجربه کرد. افزون بر این نمادهای تاپیکو، هلدینگ خلیج فارس، ملی مس، مخابرات، بانک ملت و مپنا پرقدرت‌ترین نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کردند. از سویی دیگر شرکت‌های کشتیرانی، تاپیکو، سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، پتروشیمی فارابی، ایران ارقام، کاغذسازی کاوه و پارس سوییچ صدرنشینی بازار را با بیشترین رشد قیمت از آن خود کردند. همچنین در این روز نمادهای کشتیرانی، صنعتی بهشهر، ایران‌خودرو، هلدینگ خلیج فارس، مپنا، تایدواتر خاورمیانه و سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی با حجم تقاضایی نزدیک به ۲۰۰ میلیون حجم، برتری تقاضا در بازار روز گذشته را به رخ کشیدند.


منبع :

روزنامه جهان صنعت + لینک دوم

گزارش در یک نگاه لینک دوم


«جم» بازار را تکان داد


کشف قیمت 1490 تومانی پرحاشیه


 پس از مدت‌ها چشم بازار به یک عرضه روشن شد و در بیست‌و‌ششمین روز از شهریور که تنها سه روز کاری از معاملات در تالار شیشه‌ای در فصل تابستان باقی مانده است، عرضه 217 میلیون سهمی پتروشیمی «جم» در فرابورس توانست یک تکان به بازار سرمایه بدهد و شاید همین عامل بود که باعث شد بورس اوراق نیز به پیروی از این رویداد با رشدی 708 واحدی شاخص کل معاملات را به منطقه 60 هزار واحد راهنمایی کند. این تحول می‌تواند سرآغازی باشد برای رشدهای ادامه‌دار در روزهای آینده تا فصل تابستان، بهار معاملاتی را به فصل پاییز هدیه دهد. این عرضه حاشیه‌های جالب توجه و خواندنی داشته است. از ممنوعیت معامله‌گران آنلاین در کشف قیمت سهم تا تمدید زمان عرضه که باعث شد عطش معامله‌گران برای خرید آرام‌تر شود. همچنین فرابورس از فرصت این عرضه استفاده کرد و سیستم جدید معاملاتی خود را که (EBS) نام دارد بر بستر معاملات آزمایش کند که این اتفاق می‌توانست ریسک‌هایی را به همراه داشته باشد که البته در ظاهر همه چیز موفقیت آمیز بوده است. در ادامه با ذکر جزییات به همه آنچه در این عرضه گذشت خواهیم پرداخت. در خصوص شرایط این عرضه باید گفت: با عرضه اولیه 9/217 میلیون سهمی شرکت پتروشیمی «جم» در بازار دوم فرابورس‌ در ابتدا هر سهم این شرکت 1490 تومان کشف قیمت شد. به طوری که در معاملات روز گذشته 217 میلیون و 920 هزار سهم معادل 54/4 درصد از سهام شرکت 480 میلیارد تومانی پتروشیمی جم در بازار دوم فرابورس عرضه شد که هر سهم آن به قیمت 1490 تومان کشف شد. به این ترتیب عرضه سهام این شرکت که چندین بار به تعویق افتاده بود روز گذشته با قیمت مطلوب کشف شد و سریعا به فروش رفت. از سهامداران عمده شرکت پتروشیمی «جم» می‌توان به شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) 84/25 درصد، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با 46/24 درصد، صندوق بازنشستگی کشوری 86/22 درصد، سهام عدالت 15 درصد و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان 2/9 درصد اشاره کرد. جالب اینکه در اواخر این عرضه، معاملات تمامی بازارهای معاملاتی فرابورس تا ساعت 13 ادامه یافت تا عرضه به طور کامل انجام شود.

 

منبع :

روزنامه جهان صنعت + لینک دوم

گزارش در یک نگاه لینک دوم


تحفه چشم بادامی‌ها


 ارتقای روابط اقتصادی ایرانیان با دنیای خارج به موازات گشایش فضای سیاسی به وجود آمده این روزها در همه ابعاد دنبال می‌شود و نهادهای مالی از این تحول انتفاع بیشتری را خواهند برد. در این برهه زمانی اعتمادسازی با مراکز مالی و اقتصادی دنیا برخلاف سالیان گذشته با هزینه فرصت کمتری صورت می‌گیرد چرا که سیاست‌های دولت یازدهم با شفافیت و راهبردهای واقع‌گرایانه‌تری در تعامل با سایر کشورها برای برقراری ارتباط قرار دارد.در راستای همین تحولات، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان یکی از نهادهای بازار سرمایه بعد از آن که توانست کشورهای ترکیه، پاکستان و اندونزی را به پای میز مذاکره و تفاهم بکشاند، قصد دارد هدف بزرگ‌تری را در شرق آسیا دنبال کند تا با انتقال تجربه و برنامه‌های مدرن بورس کره‌جنوبی، دایره تصمیم‌سازی‌های فعلی بورس ایران را در بخش سیاست‌های اجرایی و توسعه‌ای گسترده‌تر کند. این اتفاق می‌تواند به عمیق‌تر شدن بورس در ایران منتهی شود چراکه بورس کره‌جنوبی علاوه بر انتقال تجربه مدیریتی و برنامه‌ریزی، می‌تواند پلی باشد برای بازگشایی بازارهای جهانی به سوی سرمایه‌گذاران ایرانی تا آنها نیز بتوانند در تبادل مالی بین تالارهای منطقه‌ای و جهان سهمی هرچند اندک داشته باشند. البته در حوزه شرق آسیا ژاپن یکی از معتبرترین بازارهای سرمایه‌ای دنیا را در اختیار دارد که می‌تواند هدف تازه بورس در آینده‌ای نزدیک باشد تا از مسیر کشور چشم‌بادامی‌ها بازارهای بین‌المللی و تجربیات کلان اداره بورس‌ها فرصت‌های بیشتری را در اختیار معامله‌گران و مسوولان ایرانی قرار دهد.


منبع :

روزنامه جهان صنعت + لینک دوم

گزارش در یک نگاه لینک دوم

ابقای تعهدآور


ابقای رییس هشت ساله سازمان بورس بر مسند هدایت بازار سرمایه پیام روشنی است مبنی بر اینکه در انتخاب‌های کلان مدیریتی دولت حسن روحانی نه جناح‌بندی‌های مرسوم سیاسی اهمیت دارد و نه حاشیه‌ سازی‌هایی که از سوی کانون‌های قدرت همیشه وجود دارد. تنها کارآمدی و عملکردهای گذشته کافی است تا یک مسوول در دایره تدبیر و تعادل دولت یازدهم برای تحقق اهداف حال و آینده قرار گیرد یا حذف شود. مشخصا  اگر غیر این بود دانش آموخته دانشگاه امام صادق با حاشیه‌سازی‌هایی که طی چند مدت اخیر شکل گرفت به طور طبیعی احتمال از دست دادن جایگاهش وجود داشت. علی صالح‌آبادی حالی به عنوان رییس سازمان بورس اوراق ‌بهادار در سمت خود ابقا می‌شود که وی از جمله معدود مدیران دولت محمود احمدی‌نژاد بود که‌ طی هشت سال گذشته نه مجبور به استعفا شد و نه با دولت چالش خاصی را تجربه کرد.وی حتی از قطار پرشتاب دولت که هر از چندی به صورت خلق‌الساعه مدیری را به بیرون هدایت می‌کرد نیز هیچ‌گاه پیاده نشد که این خود یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود. به واقع اگر نگاهی به کارنامه هشت ساله صالح‌آبادی بیندازیم به صورت کلی جز در مواردی که انتقاداتی به عملکرد وی و هدایت‌گران بازار وجود داشته و دارد برنامه‌های قابل اعتنایی را در این مدت به مرحله اجرا رسانده است که مهم‌ترین آن عمق بخشیدن به بازار سرمایه، تنوع ابزارهای مالی، شکل‌‌گیری بازارهای جدید مالی «فرابورس- بورس انرژی» و رشد قیمت و بازدهی بازار سهام، کالا و حتی آتی از جمله آنهاست. قطع به یقین همین عملکرد بزرگ‌ترین ویژگی وی برای حفظ سمت صالح‌آبادی در دولت قبلی و ابقا در دولت جدید بوده که از نگاه وزیر اقتصاد جدید نیز دور نمانده است اما این ساده‌انگارانه خواهد بود که در دوره جدید صالح‌آبادی بی‌توجه به انتقادات و ضعف‌های فعلی بازار که فعالان همیشه روی آن اصرار دارند به راه خود بی‌اعتنا ادامه دهد چه آنکه طیب‌نیا، وزیر اقتصاد فعلی به طور طبیعی نگاه، تحلیل و حساسیت متفاوت‌تری نسبت به حسینی وزیر پیشین دارد و سیاست‌های اقتصادی دولت جدید نیز تا به امروز بر محور خرد جمعی و استفاده از نظرات صاحبنظران بوده است که همین عامل توانسته منجر به انتخاب‌های شایسته و تخصصی در حوزه‌های اقتصادی در تیم جدید دولت شود که آخرین نمونه آن ابقای صالح‌آبادی است و جالب آنکه در هفته اخیر این دومین انتخاب در بازار سرمایه بوده که اولین آن انتصاب شاپور محمدی، مدیرعامل سابق بورس انرژی به عنوان معاون اقتصادی وزیر اقتصاد بود. این تحولات مشخص می‌کند تیم اقتصادی دولت جدید شناخت کاملی از مدیران این حوزه تاثیرگذار بر اقتصاد کشور دارد. به هر ترتیب رییس سازمان بورس باید از امروز با مسوولیت و تعهد بیشتری به انجام راهبردهای اعلام شده بپردازد چرا‌که توقع منصفانه‌ای فعالان بازار درباره اصلاح روندهای اشتباه ایجاب می‌کند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این اشکالات که حل آن با تدبیر میسر است انجام شودواضح است که اگر صالح‌آبادی و تیم مدیریتی وی نتوانند خواسته‌های معقول موجود فعلی را در آینده نزدیک برطرف کنند تضمینی وجود ندارد که خواسته سهامداران و فعالان عمده بازار این بار و در این دولت در بلند‌مدت نادیده انگاشته شود. به هر حال آینده نزدیک مشخص می‌کند که رییس پیشین تالار منطقه‌ای بورس کرج در اوایل دهه 80 می‌‌تواند عمر بلند‌مدت خود در صندلی ریاست سازمان بورس را به میانه دهه 90 برساند یا خیر.


منبع :

روزنامه جهان صنعت بخش دوم + لینک دوم + سوم 

گزارش در یک نگاه لینک دوم سوم


معامله گران ایرانی ترسوتر از مردم سوریه


تشدید افت در بورس تهــــــــــران


«شاخص‌های بورس فروریختند»، این جمله در این روزها به معمولی‌ترین وضعیت بازار بورس اوراق بهادار تبدیل شده است، همان بازاری که تا چندی پیش رکوردزنی‌های آن نقل محافل اقتصادی و تالار شیشه‌ای بود. اسم این روزها را می‌توان روزهای سیاه نامید اما بدون مطلق‌گرایی، چراکه هنوز بازار و معاملات آن به صورت بنیادی دچار سقوط و ریزش قیمت‌ها نشده‌اند و حتی تحلیلگران بازار این افت را به «اصلاح روند بازار» پس از رشدهای صعودی شدید و ادامه دار منتسب می‌کنند و برای شتاب گذشته معاملات مفید می‌دانند. در حال حاضر حاشیه‌های آغاز جنگ آمریکا علیه حکومت سوریه که تا به امروز تنها گمانه‌زنی بوده نگرانی‌های زیادی رابه بورس و معامله‌گران آن منتقل کرده است به طوری که سرمایه‌گذاران هر روز با رصد کردن اخبار و آخرین تحولات بیشتر از آنکه به آینده امیدوار باشند، چشم به روی آن بسته‌اند و گویی قرار است جنگ جهانی سوم شکل گیرد! در عین حال باید به بخش بزرگی از این نگرانی‌ها حق داد چرا که طبیعتا هر جنگی و به خصوص نبردهای منطقه‌ای همیشه در کشورهای مجاور به خاطر مناسبات سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار بوده است. چه آنکه اگر در یک طرف این جنگ کشور دوست و برادر یعنی سوریه باشد که ایران با آن مراودات اقتصادی عمیق و پایداری داشته و دارد اما با در نظر گرفتن همه این موارد باز هم نمی‌توان این ریزش بزرگ را به صورت کامل طبیعی دانست. وضعیت این روزهای تالار شیشه‌ای و معاملات سهم‌ها نشان می‌دهد معامله‌گران ایرانی در شرایط فعلی حتی بیشتر از مردم سوریه که درگیر مستقیم جنگ احتمالی خواهند بود دچار ترس و وحشت شده‌اند و این دقیقا نکته‌ای است که می‌تواند بورس را همزمان با شروع جنگ فرضی همگام با فرود موشک‌ها به ویرانه تبدیل کند. طبیعتا سهامدارانی که هنوز هیچ اتفاق معمولی رخ نداده است این‌گونه تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و باعث سقوط سهم‌ها و قیمت آن و در نهایت ارزش بازار شده‌اند در زمان وقوع جنگ احتمالی با رفتار معاملاتی خود یک جنگ تمام عیار در تالار با خلق صف‌های فروش سنگین خود ایجاد خواهند کرد که در نهایت به سقوط سنگین و تاریخی بازار منتهی خواهد شد. در این شرایط لازم است تا بورس با موضع‌گیری و ایجاد امید در بین معامله‌گران و از سویی دیگر سهامداران با تعقل بیشتری نسبت به حاشیه‌های سیاسی فعلی واکنش نشان دهند تا بورس از مسیر خود منحرف نشود.


منبع :

روزنامه جهان صنعت + لینک دوم

گزارش در یک نگاه لینک دوم

بازتاب  بورس نیوز


حمله منصفانه نیست


در این برهه از زمان که دولت یازدهم در حال سامان دادن به وضعیت کلان کشور در همه بخش‌هاست و وزرای دولت تدبیر نیز با انتخاب مردان اجرایی موتور اصلاحات بنیادی را روشن کرده‌اند واکنش‌ها در بخش‌هایی که عملکردهای سوال‌برانگیز در دولت محمود احمدی‌نژاد داشته‌اند نیز بعضا به شکل نامتعارفی آغاز شده است به طوری که گویی در هشت سال گذشته همه چشم‌ها و دهان‌ها به حکم قانون بسته بوده است و منتقدان کوچک و بزرگ اجبارا به کنج عزلت رفته بودندعملکرد رییس سازمان و مدیران بازار یکی از آخرین نمونه‌های انتقاد شدید به سیاست‌های گذشته در حوزه بازار سرمایه است که در نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری به آن پرداخته شد. در اینکه شاخص بورس تنها ملاک ارزیابی‌های بورس نیست، دخالت‌های دستوری در روند معاملات سهم‌ها وجود دارد یا حتی ارزش واقعی سود و بازده سهم‌ها بخش بزرگی از صنایع و شرکت‌های فعال در تالار شیشه‌ای که برخلاف رشد عددی شاخص کل معاملات از ارزش ذاتی خود دور شده‌اند، بر کسی پوشیده نیست اما مساله اصلی که به بدعتی تازه تبدیل شده، این است که در هنگامه تغییر دولت‌ها و تثبت جایگاه‌های مدیریتی کلان هجمه و حمله‌های شدیدی به راس هرم مدیریت‌هایی که بخشی از فعالیت‌هایشان با ابهام همراه بوده است انجام می‌گیرد که به طور مشخص با هدف تحت تاثیر قرار دادن تصمیم‌گیران دولت جدید برای انتصابات جدید انجام می‌گیرد. عملکرد کلی بورس در بخش‌هایی مورد تایید فعالان، سهامداران و حتی رسانه‌ها نیست و در نقطه مقابل در بخش توسعه بازارها، ابزارهای جدید و آمارها نیز بزرگ‌ترین تحولات در عملکرد هشت سال گذشته روی داده است اما اینکه در این زمان بورس به یک سیبل تبدیل شود و با یک اجماع همگانی به آن حمله شود نیز دور از انصاف است.


منبع :

روزنامه جهان صنعت بخش دوم + لینک دوم + سوم 

گزارش در یک نگاه لینک دوم سوم


تدبیر برای صنعت 100 میلیارد سهمی


بیش از یکصد میلیارد برگه سهم در دست بیش از 200 هزار سهامدار صنعت بانکداری بازار سرمایه وجود دارد که این میزان جایگاه و ارزش صنعت بانک‌ها، ‌موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی کشور را در میان سایر گروها به خوبی نشان می‌دهد بر اساس آخرین آمارها، سودآوری صنعت بانکداری که از دیرباز مورد اقبال سهامداران در بازار سرمایه بوده است در پایان مرداد‌ماه نسبت به تیرماه نزدیک به 50 درصد افزایش را تجربه کرده که در میان سایر گروه‌های بازار رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.این اتفاق در حالی روی داده است که این صنعت به خاطر تحریم‌های بین‌المللی نمی‌تواند در مبادلات جهانی نقش قابل اعتنایی داشته باشد و در سویی دیگر سیاست‌های بانک مرکزی که در پاره‌ای از زمان‌ها با اعمال سیاست‌های دستوری بر بانک‌ها فشار وارد می‌کند این صنعت را دچار ابهام برای سرمایه‌گذاران خود می‌کند. حال در نظر بگیریم اگر مساله تحریم‌های جهانی کمرنگ شود و بانک‌های ایرانی نیز نقش عملیاتی پیدا کنند و در سویی دیگر خرد و تدبیر در سیاست‌های بانک مرکزی حاکم شود، می‌توان به افزایش بازدهی این گروه در آینده نزدیک در بورس امیدوار بود. این آرزو وقتی رنگ واقعیت به خود می‌گیرد و سهامداران آن را امیدوار می‌کند که به این صنعت با نگاه حمایتی دیده شود.


منبع :

روزنامه جهان صنعت + بخش دوم + لینک دوم + سوم 

گزارش در یک نگاه لینک دوم + سوم