گزارش های یک خبرنگار

حقیقت را نباید در ذهن نگاه داشت

گزارش های یک خبرنگار

حقیقت را نباید در ذهن نگاه داشت

موهبتی که می‌تواند بحران‌آفرین شود


بررسی ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس


یکی از اولین بازتاب‌های مثبت تفاهم لوزان در بازار سرمایه آغاز اطمینان‌بخش بودن این بازار برای سرمایه‌گذاران خارجی است. نگاهی به واکنش‌های صورت گرفته طی این چند مدت بیانگر آن است که کشورهای خارجی زیادی هستند که تمایل‌های اولیه را برای حضور در بازار سرمایه از خود نشان داده‌اند. ابتدا محمد فطانت از درخواست مستقیم و غیرمستقیم آمریکایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس ایران خبر داد و در ادامه از حضور کشورهای اروپایی از سوی مدیران و گردانندگان بازار سرمایه صحبت‌هایی به میان آمد. در این بین حتی گروهی از سرمایه‌گذاران خارجی برای بازدید به بورس تهران هم آمدند تا از نزدیک علاوه بر اینکه با فعالیت‌های این بازار آشنا شوند، جلسات مقدماتی را نیز با طرف‌های ایرانی برگزار کنند. در این فضا ما شاهد این هستیم که موجی از درخواست برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه از سوی خارجی‌ها به سمت ایران منتقل شده است. هر چند همه چیز به توافق اصلی ایران و 1+5 منتهی شده است که زمان پایانی آن تیرماه 1394 یعنی کمتر از سه ماه آینده می‌باشد اما شکل‌گیری این درخواست‌ها و اراده طرف‌های خارجی به روشنی نشان از این دارد که متولیان بازار سرمایه در ایران باید خیلی از موانع و شرایط فعلی را تسهیل کنند.

قوانین و مقررات

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها و موانع در مسیر رسیدن یک شرکت سرمایه‌گذاری یا فرد خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران قوانین و مقررات پیچیده یا همان بوروکراسی اداری و تشریفاتی است که همه ما ایرانی‌ها با آن کاملا آشنا هستیم چرا که بارها و بارها برای انجام یک کار ساده اداری روزها و شاید هفته‌ها به ادارات متعددی مراجعه کرده‌ایم تا یک درخواست ساده به نتیجه منتهی شود. حال تصور کنید که شرکت‌های خارجی قرار باشد در این سیستم منسوخ شده اداری که در کشورهای توسعه یافته سال‌هاست حذف شده قصد داشته باشند سرمایه‌گذاری کنند، پس ضروری‌ترین استراتژی فعلی که باید در بالاترین سطح از مدیریت بازار سرمایه خیلی سریع دنبال شود، آسان‌سازی قوانین و مقررات داخلی و بیرونی در بازار سرمایه برای ورود بی‌دردسر سرمایه‌های خارجی به بازار سرمایه است. انجام این فعل به انداز قانع کردن سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران سخت و پیچیده است. اما در وضعیتی که خارجی‌ها تحت تاثیر فضای مثبت شکل گرفته در حوزه سیاست تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در ایران نشان داده‌اند، رییس سازمان بورس و مدیران تصمیم‌گیرنده این نهاد و در راس آن شورای‌عالی بورس باید در اولین فرصت و حتی تشکیل جلسات متوالی با فراهم کردن قوانین تسهیل شده در حوزه‌های کلان اقتصادی و قوانین داخل بازار سرمایه بهترین آمادگی برای جذب این سرمایه‌ها در اقتصاد ایران و به خصوص بازار هدف در حوزه بازار سرمایه را به دست آورند هر چند تجربه ثابت کرده است که عادت به فرهنگ دقیقه 90 این بار هم می‌تواند همه چیز را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیریت درخواست‌ها

اما نکته بعدی که اگر اهمیت آن از تسهیل قوانین بیشتر نباشد کمتر نخواهد بود، یکسان‌سازی مدیریت درخواست‌های خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران است. در همین چند مدت اخیر که شاهد موجی از درخواست‌ها از سوی سرمایه‌گذاران خارجی هستیم، در طرف مقابل هم هر نهاد و سازمانی در بازار سرمایه خود را محق می‌داند که شرایط ورود این سرمایه‌گذاران را به بازار سرمایه ایران مهیا کند؛ کارگزاری‌ها و نهادهایی که به نوعی دریچه‌ای از ارتباط با سرمایه‌گذاران خارجی را به سمت ایران باز کرده‌اند هر یک به نوعی ساز خود را کوک می‌کنند و طبیعتا به فکر منافع مادی خود هستند و برای اینکه بتوانند کار را به سرانجام برسانند شاید حاضر باشند خیلی از قوانین و مقررات را هم نادیده بگیرند که این می‌تواند در آینده به بازار سرمایه آسیب برساند. بازار بورس ایران عمری کمتر از 50 سال را تجربه کرده و تا به حال هیچ گاه با سرمایه‌گذاران خارجی در ابعاد کلان درگیر نبوده که سهم یک درصدی سرمایه‌گذاران خارجی که در حال حاضر در بورس ایران فعال هستند نیز مشخص می‌کند که هیچ چیز در بورس ایران آماده خیل درخواست‌های سرمایه‌گذاری در زمان بعد از توافق احتمالی نیست و همه چیز در ابهام به سر می‌برد. حال زمان آن است که سازمان بورس با مشخص کردن یک سازوکار مشخص‌تر و نظامند تنها یک در را برای درخواست‌ها، رسیدگی و پیگیری سرمایه‌گذاری خارجی‌ها باز کند تا مدیریت کردن آن نیز ساده تر باشد. به هر ترتیب این فضا یک فضای ویژه برای بازار سرمایه ایران در جهت عمیق‌تر شدن با حضور خارجی‌هاست. امیدواریم که با یک مدیریت شفاف و استاندارد این فرصت به یک موهبت تبدیل شود و خود زمینه ساز فرار سرمایه‌گذاران خارجی از بازار سرمایه نشود.


منبع :

روزنامه جهان صنعت بخش دوم + سوم چهارم 

گزارش در یک نگاه

بازتاب :

تین نیوز

ماهنامه ترقی


عقل سلیم


بورس این روزها باز هم مورد توجه سهامداران قرار گرفته است. این نهاد مالی سرمایه‌پذیر که همیشه از جمله بازارهای جذاب سرمایه‌گذاری در ایران به شمار می‌رود یکی از سریع‌ترین واکنش‌های ممکن را نسبت به تفاهم هسته‌ای شکل‌گرفته بین ایران و 1+5 در بین سایر بازارهای اقتصادی همانند «طلا، سکه، ارز، مسکن و ...» از خود نشان داد. هرچند این تفاهم با جنجال افراطی‌های داخلی به بهانه‌های فکت شیت آمریکا و تفسیرهای متفاوت آن با تهدیدهای زیادی همراه شده اما عقل سلیم سرمایه‌گذاران باهوش ایرانی در بازار سرمایه به خوبی پیام‌های این مصالحه بزرگ را درک کرده است. وقتی در هشت روز کاری بورس بیش از 34 هزار میلیارد تومان از پول‌های دود شده سهامداران که در سال گذشته تحت تاثیر فشارهای متعدد از دست رفته بود به این بازار برمی‌گردد نشان‌دهنده بازگشت امید و اطمینان به یکی از بازارهای تاثیرگذار و البته پرحاشیه اقتصادی در ایران است. معامله‌گران بورس را باید یکی از حساس‌ترین و البته فرصت‌طلب‌ترین فعالان اقتصادی بدانیم چراکه با کوچک‌ترین تغییر و تحول اقتصادی- سیاسی در کمتر از 24 ساعت با خرید و فروش سهام واکنش‌های مناسبی به رویدادهای شکل‌گرفته نشان می‌دهند. در حال حاضر اوضاع بر وفق مراد بورس و فعالان این بازار است و هر روز رکوردهای تاریخی در این بازار به ثبت می‌رسد. هشت هزار واحد صعود شاخص در هشت روز معاملاتی از ابتدای سال تا به امروز، رشد بیش از دو هزار واحدی این نماگر که در عمر نزدیک به 50 سال بورس بی‌سابقه بوده، همگی از زنده شدن رویاهای سهامداران خرد و کلان در تالار شیشه‌ای خبر می‌دهد؛ آرزوهایی که در سال گذشته به یاس و شکست منتهی شده بود؛ روزهایی که باعث شد تا فشار ریزش‌ها و از بین رفتن سرمایه‌ها، بالاخره رییس این سازمان را از کار خود برکنار کند اما همه چیز در سال‌جاری تا به حال خوب پیش رفته و مسوولان این بازار هم با اجرای برنامه‌های رونق‌بخش همانند عرضه‌های اولیه به خوبی توانسته‌اند اتمسفر فعلی را حفظ و تقویت کنند. ادامه این شرایط مستلزم ایجاد حمایت‌های پایدار همه‌جانبه از سوی دولت و برنامه‌ریزی‌های دقیق از سوی هدایتگران این بازار است تا بعد از مدت‌ها خیال سرمایه‌گذاران ایرانی از تثبیت سرمایه‌ها و کسب سود در بورس راحت شود و بخشی از زیان‌های یک‌سال اخیر جبران شود. سهامداران با درک شرایط، تحلیل و رصد اوضاع با دوراندیشی بازار سهام را پررونق کرده‌اند. این شرایط ایجاب می‌کند که با اعمال سیاست‌های صحیح و به دور از احساس‌گرایی از سوی مسوولان، فضای فعلی حفظ و بورس به سمت تعادل حقیقی حرکت کند.


منبع :

روزنامه جهان صنعت بخش دوم + سوم چهارم 

گزارش در یک نگاه

بازتاب :

خراسان نیوز


نگرانی بورس با تدبیر به امید تبدیل می‌شود


تاثیر تفاهم بزرگ هسته‌ای ایران و 1+5 در بازار سهام


روزی که حسن روحانی در یکی از برنامه‌های زنده تبلیغاتی در خرداد 92 در صداوسیما گفت: « دولت من با تدبیر مساله هسته‌ای را حل و تحریم‌ها را برطرف می‌کند» تحلیل‌های متفاوتی از این شعار و راهبرد به وجود آمد. هر چقدر طرفداران وی آن را یک استراتژی منطقی می‌دانستند اما در نقطه مقابل مخالفان نگاه وی این وعده را یک شعار انتخاباتی ارزیابی می‌کردند اما حالا در 13 فروردین 94 بعد از گذشت کمتر از 24 ماه دولت یازدهم توانست به یک تفاهم کلی با 1+5 برای رسیدن به یک برنامه جامع رفع تحریم‌های سیاسی و اقتصادی دست پیدا کند. این اتفاق و تصمیم بزرگ ایران و غرب به رهبری ایالات متحده آمریکا که طی حداقل 20 سال گذشته بی‌سابقه بوده می‌تواند موجی از امید و چشم‌اندازی امیدوارکننده در همه ابعاد و ارکان اقتصادی ایران به خصوص بورس ایجاد کند. حال سهامداران و فعالان بازار سرمایه ایران که تا دیروز به مساله هسته‌ای به عنوان یک عامل بازدارنده بزرگ در تصمیم‌گیری‌های خود نگاه می‌کردند، از امروز می‌توانند با یک پشتوانه قابل اعتنا به سرمایه‌گذاری در بازار سهام مشغول شوند تا به عنوان یکی از پازل‌های اقتصاد ایران موتور رشد و توسعه در ابعاد صنایع و شرکت‌ها را روشن کنند. به راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد که امروز برای بورس یک روز تاریخی خواهد بود. داغ شدن صف‌های خرید فروش، بازگشت طروات و انگیزه به تالار شیشه‌ای و رشد قیمت سهام از اولین روز معاملاتی بعد از تعطیلات نوروز و در ادامه این تحول سیاسی بزرگ، بورس را باز هم به کانون سرمایه‌گذاری مطمئن و کم‌ریسک تبدیل خواهد کرد اما شفاف‌سازی مستمر در هر شرایطی نباید در بازار سرمایه تحت تاثیر اتفاقات کوچک و بزرگ قرار گیرد. اتفاقا در این روزها که چشم‌های زیادی به این بازار خیره و پول‌های تازه سرازیر می‌شود لزوم رصد دقیق‌تر از سوی نهادهای ناظر و حمایت‌های کلان را بیشتر از قبل می‌کند. به هر ترتیب دوران تازه بورس با موج تدبیر دولت روحانی آغاز خواهد شد که امید است با حمایت از سهامداران و سرمایه‌گذاری‌های خرد همه بازیگران این بازار از فضای فعلی و آرامش شکل گرفته منتفع شوند.

 

منبع :

روزنامه جهان صنعت بخش دوم + سوم چهارم 

گزارش در یک نگاه

بازتاب :

ملت بازار