گزارش های یک خبرنگار

حقیقت را نباید در ذهن نگاه داشت

گزارش های یک خبرنگار

حقیقت را نباید در ذهن نگاه داشت

وضعیت عادی است؟


آرامش آقای رییس، نگرانی سهامداران


وقتی معاملات بورس افت می‌کند، نه یک روز، نه یک هفته بلکه چند ماه نوسان خرد‌کننده، وقتی شاخص‌ها در قهقرا قرار می‌گیرند، سپس با چند روز بالا رفتن قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای اعتماد به نفس آقای رییس و مدیران این بازار بیشتر از همیشه می‌شود و آنقدر بالا می‌رود که با خیال راحت می‌گویند «نگرانی از وضعیت بورس نداریم» البته که نباید نگرانی داشته باشید. آن زمانی که سهامداری سرمایه‌های خود را از دست رفته می‌بیند، احتمالا مدیران این بازار در حال برگزار کردن جلسات متعدد برای خرید زمان و عبور از یک موج تازه هستند. آن هنگام که هر روز هزاران امید از سوی معامله‌گران در تالار شیشه‌ای همزمان با طلوع آفتاب زنده می‌شود و در پایان روز جای خود را به فشارهای عصبی و از دست رفتن سرمایه‌ها می‌دهد، کسی نیست تا پاسخگو باشد که چطور ارزش بازار در کمتر از یک هفته نزدیک به 4000 میلیارد تومان دود می‌شود و به آسمان می‌رود. مطمنا اگر همه چیز عادی جلوه داده نشود باید تعجب کرد. وقتی موج ریزش‌ها از صعودها بیشتر می‌شود، وقتی بعضی از نمادها برای مدت‌هاست که رنگ سبز شدن قیمت خود را ندیده‌اند، آقایان به جای پیدا کردن راه‌حل، دستور تغییر مدیریت صندوق توسعه بازار سرمایه را می‌دهند؛ همان صندوقی که با مدیریت سابق که البته از باتجربه‌های بازار نیز بود نتوانست حمایت معنی‌داری از ریزش‌های بورس کند، چه آنکه در حال حاضر با این تغییر دیگر امیدی به همان تقویت‌های سطحی هم نیست البته ساده‌اندیشی است که فکر کنیم همه چیز همیشه این‌گونه خواهد بود چراکه این‌بار ظاهرا قرار است اتفاقات جدی در بازار سهام روی دهد که البته مدل و شیوه آن با تجربه‌های قبلی متفاوت‌تر است.


منبع :

روزنامه جهان صنعت بخش دوم + لینک دوم سوم چهارم پنجم

گزارش در یک نگاه بخش دوم لینک دوم سوم 


فرصت تازه دور زدن تحریم


تحریم‌های اقتصادی آمریکا و غرب علیه ایران که در سال‌های اخیر ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده است هرچند در ابتدا فشارهای سنگینی را بر صنعت، کشاورزی، تولید و در سطح کلان همه اجزای اقتصاد کشور وارد کرد اما به همان اندازه برای اقتصاد ایران فرصت‌سازی به وجود آورده است. هر‌چند استفاده از این‌گونه شرایط هزینه‌های زیاد و مخصوص به خودش را دارد اما به هر حال حرکت اقتصاد ایران را از حالت انفعال به ابتکار عمل کشانده است. در این میان تجربه ایران در دور زدن تحریم‌ها در همه ابعاد آن منجر به رسیدن به مسیرهایی برای دستیابی به اهداف اقتصادی شده است به‌گونه‌ای که چندی پیش روسیه خواستار انتقال تجربه‌های ایران در زمینه دور زدن تحریم‌ها شد. اما همیشه همه راه‌حل‌ها تنها به دور زدن تحریم‌ها به سخت‌ترین شکل ممکن آن ختم نمی‌شود، عضویت در نهادهای اقتصادی می‌تواند زمینه مبادلات بیشتر ایران با دنیای خارج را فراهم کند. حال در یک اتفاق تازه بورس کالای ایران قصد دارد تا با عضویت در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی «IEU» که کشورهایی همانند بلاروس، اوکراین، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در آن عضو هستند کانال تازه‌ای برای اقتصاد ایران به وجود آورد. این اتحادیه تازه شکل گرفته می‌تواند تا حدودی حجم زیادی از خرید و فروش محصولات بین اعضا را فراهم کند اما اگر ایران بتواند در ابتدا از این فرصت به خوبی استفاده و از این اتحادیه به عنوان یک نقطه شروع بهره ببرد، می‌تواند با سیاست‌گذاری‌های ویژه به بازارهای اروپایی دست پیدا کند. اراده رییس و اعضای این اتحادیه در کنفرانس خبری روز گذشته نیز نشان داد که اعضای این اتحادیه حساب ویژه‌ای روی اقتصاد ایران باز کرده‌اند. بر این اساس ایران و البته بورس کالا نیز باید با استفاده از این چراغ سبز نهایت بهره را از امکانات در اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی برای توسعه بخش‌های اقتصادی و مبادلات دوطرفه ببرد.


منبع :

روزنامه جهان صنعت بخش دوم + سوم 

گزارش در یک نگاه بخش دوم 

بازتاب 

خبرگزاری موج

خراسان نیوز

تین نیوز


اتحادیه الکترونیکی بین بورسی سیاسی نیست


«حضور ما در ایران چه معنی دارد؟» این سوال واکنش رییس اتحادیه الکترونیکی بین بورسی «IEU» به سوال «جهان‌صنعت» درباره فشارهای آمریکا و غرب بر سر مساله تحریم‌ها برای عضویت ایران در این اتحادیه بود که در کنفرانس خبری روز گذشته مطرح شد‌. گریگور واردیکیان در ادامه پاسخ به سوال مطرح شده اظهار داشت: این اتحادیه سیاسی نیست و هدف اصلی آن تسهیل و گسترش روابط تجاری با اعضا و بین سایر کشورها می‌باشد و هیچ کشور ثالثی نمی‌تواند برای این اتحادیه سازوکار و فشار از خارج ایجاد کند‌. در عین حال اگر ما در حال حاضر در ایران هستیم این معنی را دارد که «IEU» و کشورهای عضو آن برای ایجاد ارتباط‌های اقتصادی گسترده و سطح بالا با ایران از کانال بورس کالا اراده لازم و کافی را دارد‌. وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چگونه اتحادیه اتحادیه الکترونیکی بین بورسی در شرایطی که ایران به خاطر تحریم‌ها از نقل و انتقال محروم است، قصد دارد تا با ایران معامله کند، اظهار داشت: با ایجاد یک سیستم بین بانکی مشترک این مشکل را بر طرف می‌کنیم تا ایران بتواند با سایر اعضای «IEU» و کشورهایی که از طریق این اتحادیه فعال هستند در زمینه انجام معاملات، پذیرش محصولات از کانال بورس کالا به راحتی فعالیت‌های مالی خود را انجام دهد‌.

تابلو برای معاملات اعضا

در این کنفرانس مدیرعامل بورس کالا درخصوص چگونگی عضویت بورس کالا در اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی گفت: اتحادیه الکترونیکی بین بورسی در سال 2013 با عضویت پنج کشور و هفت بورس کالایی تاسیس شد‌. همزمان با شکل‌گیری این اتحادیه و براساس رسالت بورس کالا در زمینه توسعه روابط بین‌المللی به فکر همکاری با این اتحادیه افتادیم که در آن زمان مقدمات امضای توافقنامه با بورس کالای بلاروس به عنوان یکی از اعضای این اتحادیه فراهم شد که آن توافقنامه مقدمه‌ای برای حضور بورس کالای ایران در IEUشد‌. حسین پناهیان با اشاره به اینکه بورس بلاروس از بورس‌های کالایی پیشرفته در منطقه CIS  است، افزود: در آماری قابل قبول 14 هزار شرکت از 57 کشور دنیا با بورس کالای بلاروس در ارتباط هستند و به صورت مستمر در این بورس معامله می‌کنند که این حجم نشان‌دهنده اهمیت بورس کالای بلاروس در سطح بین‌المللی است‌. مدیرعامل بورس کالا درخصوص احتمال انجام مبادلات مختلفی کالایی با روسیه گفت: روسیه به دنبال عضویت در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی است و در صورت تحقق این عضویت، بررسی‌های ما برای انجام مبادلات کالاها با روسیه از طریق بورس کالای ایران آغاز می‌شود‌. پناهیان با اشاره به اینکه بورس کالا برای حضور در بازارهای جهانی در ابتدای راه قرار دارد، افزود: عضویت بورس کالا در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی اولین قدم از هزاران قدمی است که باید برداشته شود که پس از تحقق این کار به شناسایی پتانسیل‌های نهفته کشور برای آغاز مبادلات کالاهای مختلف با پنج کشور عضو اتحادیه می‌پردازیم‌. وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان معاملات جواهر در بورس کالا وجود دارد، گفت: در بورس کالای ایران تالاری با عنوان تالار فرعی وجود دارد که تمامی محصولات استانداردناپذیر می‌توان در آن تالار معامله شود از این‌رو شرایط برای آغاز معاملات فلزات گرانبها و جواهرات از تالار فرعی وجود دارد‌. پناهیان از ایجاد تابلویی مجزا برای آغاز معاملات بین بورسی خبر داد و افزود: با توجه به اختلاف زمانی که بین کشورهای عضو وجود دارد، باید برای آغاز معاملات یکسری تمهیداتی اندیشیده شود و تابلوی زمانی مجزا برای بورس کشورهای مختلف در نظر گرفته شود‌. وی افزود: نکته‌ای که درخصوص کالاها وجود دارد این است که در حال حاضر از کشورهای مختلف واردات و صادرات به ایران صورت می‌گیرد که این کالاها در بخش‌های مختلف از جمله فلزات مانند فولاد و شمش و محصولات نفتی و بخش کشاورزی می‌باشد و تلاش ما این است چنین محصولاتی که در بورس کالا پذیرش شده‌اند، در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی نیز عرضه شود‌. وی درخصوص تاثیر تحریم‌ها در روند کاری IEU گفت: با توجه به همجواری ایران با کشورهای منطقه از جمله بلاروس و ارمنستان و دیگر کشورها امکان مبادله کالا بدون مشکل انجام می‌شود و تحریم‌ها نیز تاثیری در مبادله کالا نخواهد داشت‌.

مشکل مبادله نداریم

در سویی دیگر، رییس اتحادیه الکترونیکی بین بورسی و رییس بورس کالای ارمنستان نیز درخصوص اعمال تحریم‌ها علیه ایران، گفت: در کشور ما سیاست‌های نادرست حمایت نمی‌شود و همچنین اعضای IEU هیچ مشکلی برای مبادله کالاهای مختلف با ایران ندارند به این ترتیب هیچ شخص یا دولتی نمی‌تواند مانع از انعقاد قراردادهای چندجانبه میان ایران و بورس‌های کالایی شود‌. وی در مورد عرضه طلا و جواهرات در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی گفت:‌ جواهرات استاندارد نیست در واقع کالای بورسی به حساب نمی‌آید اما با ایجاد شرایط لازم در اتحادیه بین بورسی‌، فلزات با ارزش و سنگ‌های قیمتی در بورس‌های کالایی عضو عرضه می‌شود که از جمله آنها می‌توان به شمش، الماس برلیان برش خورده، نقره و پلاتین اشاره کرد‌. گریگور واردیکیان با بیان اینکه اتحادیه بین بورسی دارای چندین عضو است، اظهار داشت: فعالیت کردن در این اتحادیه یعنی متصل شدن به بازار‌های جهانی و نکته مهم این است که اعضای اتحادیه بین بورسی هیچ تفاوتی در قوانین و عملکرد ندارند‌. وی درخصوص ویژگی‌های اتحادیه الکترونیکی بین بورسی افزود: این اتحادیه الکترونیکی این امکان را فراهم کرده است که مشتریان آن به صورت آنلاین در کشورهای مختلف اقدام به خرید و فروش کالاها کنند که توسعه این معاملات به سهولت مبادلات در سطح بین‌المللی منجر می‌شود‌. واردیکیان درخصوص تعداد کارگزاران و اینکه از کشور ایران چند کارگزار امکان همکاری را دارند، تصریح کرد: اتحادیه بین بورسی به صورت مستقیم با کارگزاران همکاری نمی‌کند بلکه این اتحادیه با اعضای خود به‌طور مستقیم در تماس است‌. وی اذعان داشت: بنابراین اتحادیه نمی‌تواند کارگزارانی را در این فضا داشته باشد و از سوی دیگر کارگزارانی که در هر بورسی عضو هستند امکان فعالیت تجاری در اتحادیه را دارند‌. وی گفت: به عنوان مثال بورس قزاقستان یا بلاروس در تالارهای خود کالایی را قرار می‌دهند که امکان خرید و فروش آن کالا به صورت همزمان در تالارهای اتحادیه‌های بین بورسی نیز فراهم می‌شود بنابراین به دنبال این امر گستره بازدید و خرید و فروش کالا میان تجار کشورهای مختلف فراهم می‌شود‌. واردیکیان ابراز داشت: بنابراین کارگزاران اتحادیه در کشورهای مختلف می‌توانند کالاهای گوناگون را در تابلوی اتحادیه بین‌المللی عرضه و خریداری کنند، در واقع فردی در بورس قزاقستان قصد کالایی در بلاروس را داشته باشد با ورود به سسیتم اتحادیه بین بورسی امکان خریداری کالای موردنظر فراهم می‌شود‌.

فرصت ویژه کشورهای عضو

افزون بر این نایب‌رییس بورس کالای بلاروس نیز گفت: براساس بررسی‌های ما، پتانسیل بازار کالایی ایران بسیار بالا بوده و عضویت ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی می‌تواند فرصت ویژه‌ای را برای اعضا فراهم کند‌. سرگی پوپودرنکو با اشاره به اینکه بلاروس در چند سال گذشته در انتظار همکاری تجاری با ایران بوده، افزود: 10 سال از عمر بورس کالای بلاروس می‌گذرد و در حال حاضر بیش از سه هزار نوع کالا از جمله محصولات فلزی، کشاورزی و چوب در بستری الکترونیکی انجام می‌شود‌. وی با اشاره به قوانین بورس بلاروس افزود: در بورس بلاروس در هر پنج دقیقه امکان هفت معامله وجود دارد که نماینده کشورهای مختلف در این بورس حضور دارند‌. پوپودرنکو ابراز داشت: بورس بلاروس 20 کارمند به عنوان نماینده در کشورهای مختلف دارد که به صورت مستمر و مستقیم با بورس بلاروس در ارتباط هستند‌. وی تصریح کرد: در بازار فیزیکی بورس بلاروس ارزش حجم معاملات تا سه میلیارد دلار در سال می‌رسد‌. نایب‌رییس بورس کالای بلاروس درخصوص سوالی مبنی بر اینکه بورس بلاروس دارای چند انبار تحت کلید است، گفت: تعداد انبارها یکی از مهم ترین نکته‌های معاملات بورسی است که ما از این نظر کاملا فعال هستیم و بورس کالای بلاروس دارای چندین انبار است و در این زمینه نیز 9 شرکت حمل‌ونقل با بورس کالای بلاروس همکاری دارند که ارایه خدمات این شرکت‌های خدماتی در سطح جهان است‌. وی افزود: در این شرکت‌های حمل‌ونقل امکان سفارش و پرداخت در هر نقطه از جهان به صورت آنلاین وجود دارد‌. پوپودرنکو گفت: با توجه به وجود انبارهای IEU در سراسر جهان امکان پذیرش انبارهای بورس کالای ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی وجود دارد‌. وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های بورس کالای بلاروس این است که نیازی نیست مشتری در بلاروس حضور فیزیکی داشته باشد و هر فردی با داشتن یک لپ‌تاپ یا تبلت امکان خرید و فروش آنلاین را دارد‌.

همکاری چندجانبه ایران با بلاروس و ارمنستان

همچنین در انتهای این مراسم سفیر ارمنستان در این مراسم حضور یافت و به رسم میزبانی بورس کالای ایران به زبان فارسی اعلام کرد: ارمنستان از هرگونه اقدامی درخصوص پیشرفت تجاری و اقتصادی با ایران استقبال می‌کند‌. گریگور اراکلیان افزود: ارمنستان با کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعاملات اقتصادی خوبی دارد و عضویت ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی می‌تواند زمینه همکاری چندجانبه میان ایران و کشورهای اروپایی را فراهم کند‌. وی اظهار داشت: مسوول بخش بازرگانی سفارت ارمنستان از روز شنبه پیگیر نشست اعضای اتحادیه بین بورسی بوده و از این‌رو با دقت در حال بررسی نحوه همکاری‌های بیشتر با ایران است‌

پذیرش کالاها در IEU

 افزون بر این معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا نیز به وجود زیرساخت‌های فنی لازم در اتحادیه IEU برای مبادلات الکترونیکی با ایران از طریق بورس کالا اشاره کرد‌. علاوه بر این در دومین روز نشست بین‌المللی اتحادیه IEU به میزبانی بورس کالا در تهران، علی پناهی معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی این بورس از آمادگی بورس کالا برای توسعه زیرساخت‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های مبادلات الکترونیک در حوزهICT‌، اتاق پایاپای، پذیرش انبارها و کالاها خبر داد‌. وی با اشاره به آمار صادرات و واردات کالاها در ایران با اعضای اتحادیه IEU گفت: پیشنهاد بورس کالا برای آغاز مبادلات کالاهای مشترک به این اتحادیه داده شده است که از جمله آنها می‌توان به سیمان، مواد پلیمری، قیر، محصولات باغی، خشکبار، گندم، پسته، خرما، شمش و ورق فولادی اشاره کرد‌. علی پناهی گفت: با توجه به وجود انبارهای بزرگ اتحادیه IEU در سراسر دنیا و پذیرش انبارهای جدید توسط بورس کالا در ایران امکان پذیرش انبارهای کالاهای ایران در اتحادیه IEU وجود دارد ضمن آنکه از ظرفیت‌های توافقنامه‌های گمرکی مورد پذیرش در کشورهای عضو اتحادیه IEU نیز می‌توان برای تسهیل تبادلات کالا بین ایران و اعضای اتحادیه استفاده کرد‌. در سویی دیگر معاون سفیر بلاروس در تهران از استقبال سفارت بلاروس درخصوص توسعه همکاری‌های ایران و اتحادیه IEU خبر داد‌. افزون بر این دیمیتری کالتسوف در این نشست، با اشاره به فعالیت بورس کالای بلاروس به عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای اتحادیه IEU گفت: سفارت بلاروس این آمادگی را دارد تا از تمام ظرفیت‌های خود برای تسهیل مراودات کالایی بین بورس کالای ایران و بورس کالای بلاروس استفاده کند و به نظر ما امکان توسعه همکاری‌های فی‌مابین وجود دارد‌.


منبع :

روزنامه جهان صنعت بخش دوم + سوم 

گزارش در یک نگاه بخش دوم 

عرضه اولیه، فرصت یا تهدید


تقابل دو اندیشه در بازار سهام


ورود نقدینگی تازه از یکسو، رشد قیمت بخشی از سهم‌ها در بازار از سویی دیگر همگی به بازگشت بورس به روزهای پررونق منجر شده است. در همین حال عرضه‌های اولیه که بعد از یک خواب سنگین دوباره به تالار شیشه‌ای بازگشته به موازات اینکه برای بازار مناسب ارزیابی شده اما انتقاداتی را نیز به همراه داشته است. واقعیت آن است که تجربه تلخ واگذاری‌هایی با حجم سنگین در گذشته و افت بازار ترس و نگرانی‌ها زیادی را برای معامله‌گران در شرایط تازه بورس به وجود آورده است. تحلیلگران منتقد بر این اصل که نباید در بازاری که در حال رونق است عرضه‌هایی این چنین صورت بگیرد تاکید دارند و این برنامه‌ریزی عرضه‌های متعدد را برهم زدن آرامش و رونق معاملات می‌دانند. در آن سوتر برخی دیگر برای تداوم رشد قیمت سهام این استراتژی را مناسب ارزیابی می‌کنند. به هر حال در هر حالت مثبت یا منفی که بازار سهام تحت تاثیر عرضه‌های اولیه قرار گیرد باید اذعان داشت که مهم این است که هیچ‌گاه در بازاری همانند سهام نباید سیاست‌های ناگهانی روی دهد که متاسفانه همیشه شاهد این‌گونه تصمیم‌سازی‌ها هستیم و گویی تجربه‌های گذشته قرار نیست محور سیاست‌گذاری‌های تازه قرار گیرد. به هر حال وضعیت فعلی بورس دارای ابعاد گسترده‌ای شده است.


منبع :

روزنامه جهان صنعت بخش دوم + سوم 

گزارش در یک نگاه بخش دوم 

بازتاب 

یک تا صد

مرکز اطلاعات فنی ایران

ابهام در اداره «صندوق توسعه بازار سرمایه»


ازتغییر حاشیه‌ساز سهامداران تا انتقال به مرکز مالی ایران


در حالی که از خرداد ماه سال جاری تا به امروز که بحث صندوق توسعه بازار سرمایه برای حمایت از بازار سهام جدی شد و خروجی جلسه شبانه طیب‌نیا   وزیر اقتصاد با مدیران چند بانک بزرگ که اغلب از جمله سهامداران صندوق نیز بودند بر تزریق پنج هزار میلیارد تومان نقدینگی بنا نهاده شد، در اتفاقی تازه مدیریت این صندوق تغییر کرد. این در شرایطی است که تامین سرمایه امین با مدیر‌عاملی علی سنگینیان ماموریت بازارگردانی و فعال کردن این صندوق را بر عهده داشتند در چرخشی شگفت‌انگیز و با برگزاری مجمع یک تحول بزرگ در مدیریت صندوق شکل گرفت و عملا اداره صندوق توسعه بازار سرمایه از یک نهاد تخصصی و فعال در بازار سرمایه به یک نهاد غیر تخصصی از جهت فعالیت در بازار تغییر ماهیت پیدا کرده است. این تحول از این جهت قابل اهمیت است که سهامداران این صندوق ظاهرا این نکته با اهمیت را فراموش کرده‌اند که ماهیت و اهداف مرکز مالی که در ادامه این گزارش آن را می‌خوانید اساسا ارتباطی به بازارگردانی و اداره ابزار مالی همانند صندوق توسعه بازار سرمایه نیست. در آن‌سو‌تر اعضای هیات مدیره مرکز مالی شامل دو مدیر عامل بورس‌ها «‌انرژی و فرابورس» و مدیر‌عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه هستند که مدیر عامل آن بر عهده علی نقوی است و به طور طبیعی مدیریت صندوق توسعه بازار سرمایه را نیز بر عهده خواهد گرفت. نگاهی به تحولات روی داده صندوق توسعه بازار سرمایه نشان می‌دهد همه چیز در پیچیدگی و ابهاماتی فرو رفته است که رویدادهای فعلی بازار سهام را بی ارتباط با آن نمی‌توان ارزیابی کرد. شاید باید کمی منتظر گذشت زمان بود تا مشخص شود این تصمیم و جابه‌جایی عاقلانه بوده یا پشت پرده‌ای دارد که از همین حالا مشغول چشمک‌زدن است. در ادامه با ارزیابی از اهداف، ماموریت و چشم انداز مرکزی مالی به خوبی به این نکات پی خواهیم برد که اساسا تعریف فعالیت‌های این مرکز بیشتر تحقیقاتی و پژوهشی است تا اینکه بخواهد در میان کارزار بازارگردانی در جهت تقویت معاملات سهام باشد. البته در سایت مرکز مالی اساسنامه شرکت وجود ندارد تا مشخص شود احتمالا بر اساس موارد کلی زیر این فعالیت تازه می‌تواند از نظر قانونی هم مشکل داشته باشد مگر آن که تغییری در اساسنامه شرکت صورت گرفته باشد یا صورت بگیرد.

اهداف

بر اساس اطلاعات موجود در سایت مرکزی مالی اهداف این نهاد، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بازار مالی (بالاخص بازار سرمایه) و استفاده از نیروهای خبره، با استعداد و خلاق در جهت هدایت و رهبری آموزش و تحقیقات راهبردی برای بازارهای مالی ایران، ارتباط با پژوهشکده‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز مالی داخلی و بین‌المللی در جهت ارتقای سطح کمی و کیفی تحقیقات کاربردی در حوزه مالی، بازوی توانمند آموزشی و پژوهشی بازار سرمایه کشور، در طراحی دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت آموزشی و همکاری با موسسات آموزشی معتبر و تامین نیازهای آموزشی و پژوهشی مدیران و کارکنان بازارهای مالی (بالاخص بازار سرمایه)، ارتقای سطح دانش عمومی جامعه در حوزه مالی از طریق انتشار مجلات وکتب علمی و سایر نشریات علمی- ‌تخصصی، جایگاه تراز اول ارایه خدمات مشاوره‌ای در حوزه بازار‌های مالی در سطح کشور و توسعه فعالیت در سطح خاور‌میانه و اهتمام جهت کسب جایگاه مرجعیت علمی در سطح کشور در حوزه بازار‌های مالی و نمایندگی بین‌المللی علمی کشور در این حوزه اعلام شده است.

ماموریت

همچنین در خصوص‌ ماموریت این مرکز آمده است، تلاش مرکز مالی ایران این است که در عرصه ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی حداکثر رضایتمندی ذی‌نفعان را فراهم سازد و سازمانی پیشرو در زمینه آموزش تخصصی، تربیت نیروی انسانی کارآمد و  نوآوری‌های پژوهشی در حوزه بازار مالی باشد. مسوولان این مرکز به ظرفیت‌های علمی مرکز معتقدند و تلاش می‌کنند تا با بهبود مستمر عملکرد مرکز مبتنی بر سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری، تامین منابع مالی و نیروی انسانی مستعد، مرکز را به الگویی مناسب در سطح کشور و منطقه‌ تبدیل کنند و به منظور دستیابی به این چشم‌انداز‌ ضمن تدوین اهدافی متعالی، واقع‌بینانه و شفاف‌ با راهبردهای مناسب و ایجاد نظام پایش و ارزش‌یابی مستمر می‌کوشند در برابر نیازهای جامعه و فعالان بازارهای مالی (به ویژه بازار سرمایه) پاسخگو باشند.

چشم‌انداز

افزون بر این مرکز آموزشی و پژوهشی در تراز بین‌المللی‌، نقطه اتکای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری، تحول‌آفرین در حوزه بازارهای مالی کشور و منطقه خاورمیانه با تاکید بر ارتقای مهارت‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه بازارهای مالی، حرکت به سمت مدیریت دانش، آینده‌پژوهی و پیش آگاهی در تصمیم‌سازی و جریان‌سازی علمی در بازارهای مالی، توسعه آموزش‌های کاربردی و ارتقای اثربخشی آن در حوزه‌های بازارهای مالی، خودگردانی در اداره مرکز و تقویت ارتباطات علمی در داخل و خارج را در چشم‌انداز خود در سایت بازتاب داده است.

جزییات تغییر مدیریت

با تصویب مجمع عمومی عادی سالانه صندوق توسعه بازار سرمایه، مدیریت این صندوق که تا پیش از این بر عهده شرکت تامین سرمایه امین بود، به مرکز مالی ایران سپرده شد. در سویی دیگر‌ این تصمیم در جلسه مجمع سالانه صندوق توسعه بازار سرمایه و با رای مثبت سهامداران این صنـدوق‌ صورت گرفت. علاوه بر این، شرکت بورس اوراق بهادار، شرکت فرابورس‌، شرکت بورس کالا‌، شرکت بورس انرژی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویـه وجوه، سهامداران مرکز مالی ایران هستند‌ این در حالی است که‌ به اعتقاد اغلب کارشناسان، صندوق توسعه بازار سرمایه‌ به عنوان یکی از نهادهای مالی مهم در بازار‌‌ توانسته است اقدامات گسترده و موثری به منظور حفظ نقدشوندگی سهام و ایجاد ثبات در بازار سرمایـه‌ به ویژه طی ماه‌های اخیـر انجام دهـد. مدیرعامل مرکز مالی ایران در گفت‌وگو با سنا ضمن بیان اینکه صندوق توسعه بازار سرمایه تاکنون‌ با مدیریت شایسته شرکت تامین سرمایه امین توانسته است به خوبی از عهده مسوولیت اصلی خود، یعنی ایجاد ثبات و تقویت نقدشوندگی سهام در بازار برآید، افزود: تعامل با ذی‌نفعان صندوق، تدوین و تصویب اصول‌ و خط‌مشی سرمایه‌گذاری و استراتژی‌های عملیاتی به منظور عکس‌العمل به موقع در بازار، استقرار سیستم دریافت بازخورد مستمر از مشارکت‌کنندگان بازار درخصوص عملکرد صندوق، ازجمله برنامه‌های آینده صندوق توسعه بازار سرمایه خواهد بود. علی نقوی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بورس‌های چهارگانه و نیز شرکت سپرده‌گذاری، سهامداران مرکز مالی ایران و طیف وسیع و متنوعی از اشخاص حقیقی و حقوقی، سهامداران این پنج شرکت هستند، از این رو مرکز مالی ایران به طور غیرمستقیم دربرگیرنده بخش عمده ذی‌نفعان بازار سرمایه است و با برخورداری از این جامعیت‌ می‌تواند به عنوان یک نهاد مستقل و فراگیر‌ نقش موثری در تحقق اهداف صندوق توسعه ایفا کند، همانگونه که نقش صندوق در ایجاد ثبات در بازار، تقویت نقدشوندگی سهام و مدیریت رفتارهای هیجانی در بازار تاکنون نیز بسیار حایز اهمیت بوده است.


منبع :

روزنامه جهان صنعت بخش دوم + سوم 

گزارش در یک نگاه بخش دوم

ماهنامه ترقی اقتصادی

جایگاه رسانه در توسعه اقتصاد


 رسانه‌ها در دنیا از همان ابتدا به خاطر ذات حقیقت‌طلب و ماهیت اصلی خود که همان آگاه سازی است، توانسته‌اند جایگاه ارزشمندی را در جامعه بشری به دست بیاورند‌. نگاهی به همه رویدادهای جهان از ابتدا تا به امروز به روشنی نقش بااهمیت رسانه‌ها در همه ابعاد زندگی بشر را مشخص می‌کند‌. در ایران نیز رسانه‌ها همیشه تا جایی که توانسته‌اند در قالب و نقش اصلی خود قرار گرفته و از هدف اصلی خود دور نشده‌اند و در پاره‌ای از زمان‌ها نیز شرایط روز جامعه ایجاب کرده است که رسانه‌ها تحت‌تاثیر فشارهای بیرونی نتوانند آن‌گونه که باید به مسایل و رخدادهای صورت گرفته بپردازند تا جلوی هرگونه رانت، غوغاسالاری و فساد در همه ابعاد موجود را بگیرند‌ اما به هر ترتیب همه حوزه‌های خبری از سیاست تا ورزش، از اقتصاد تا فرهنگ از سوی رسانه‌ها همیشه مورد نقد، تحلیل، ارزیابی و حتی کشف حقیقت قرار گرفته است‌. «اقتصاد» همیشه یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی بوده است که رسانه‌ها حساسیت ویژه‌ای روی آن داشته و کوچک‌ترین انحراف در این بخش، بازتاب‌های افشاگرایانه گسترده‌ای را در سطح رسانه‌ها به دنبال داشته است‌. افشای فساد سه هزار میلیارد تومانی در چند سال گذشته و اخیرا داستان رانت‌های عجیب و غریب بابک زنجانی که به عنوان متهم در حال حاضر در زندان به سر می‌برد یا چند دهه قبل شهرام جزایری که به خاطر فساد اقتصادی به سال‌ها زندان محکوم شد که البته چند هفته پیش آزاد شد، همگی گوشه‌هایی از قدرت رسانه‌ها در آشکارسازی انحراف‌های صورت گرفته در بخش اقتصاد بوده است‌. اگر به سر منشای هر یک از این موضوعات مراجعه شود به درستی مشخص می‌شود که شفاف‌سازی رسانه‌ها باعث حساسیت مسوولان و در نهایت آشکارسازی یک موضوع پنهان شده است‌. قدرت رسانه‌ها در همه ابعاد به همین میزان موجب شفاف‌سازی و تسهیل دسترسی اطلاعات برای همه مردم بوده است‌ اما بررسی بزرگ‌ترین افشاگری‌های رسانه‌ای در سطح دنیا نیز مشخص می‌کند بعد از عیان شدن فسادهای اخلاقی مقامات دولتی و مشهور، افشاگری‌های اقتصادی و پرداختن به فسادهای شکل گرفته از تاریخی‌ترین تحولاتی بوده که رسانه‌ها خالق آن بوده‌اند‌. در ایران نیز نقش رسانه‌ها در پیگیری حقایق و جلوگیری از شکل‌گیری فسادها در همه بخش‌ها و به خصوص در حوزه اقتصاد همیشه کمک قابل توجهی برای کشف معایب در سیستم اقتصادی بوده است که همگان آن را تایید می‌کنند‌. کشف سلطان شکر، چای، سیگار، دارو، خاویار، جمشید بسم‌الله‌ها و‌..‌. همگی اگر توسط رسانه‌ها پیگیری نمی‌شد معلوم نبود اقتصاد کشور تا چه زمانی باید بهای سنگین حیف و میل شدن حق مردم و بیت‌المال را می‌پرداخت.‌ شاید اگر رسانه‌ها در ایران به دلیل درک ناقص از جایگاهشان توسط مسوولان از باید و نبایدهای کمتری برای آشکار ساختن معایب و فسادها پیروی می‌کردند و از سوی دیگر قدرت آنها به عنوان یکی از ارکان دموکراسی در دنیای جدید، جدی گرفته می‌شد، اساسا نیازی نبود تا سایر برنامه‌های کنترلی به اجرا درآید‌. به هر حال رسانه‌ها به عنوان یک ابزار مدرن و فراگیر همیشه در نقش اصلی خود برای خدمت به مردم بازی خواهند کرد و چه بهتر خواهد شد که حاکمان و سیستم‌های اداره‌کننده در جامعه بتوانند با درک درست از قدرت رسانه‌ها از این ابزار برای توسعه دموکراسی در سطح جامعه استفاده کنند‌.


منبع :

روزنامه جهان صنعت بخش دوم + سوم 

گزارش در یک نگاه بخش دوم 

بازتاب 

خراسان نیوز

تین نیوز

BBC Persian

.

رشد بورس ادامه‌دار می‌شود؟


همزمان با ورود نقدینگی و رکود بازارهای موازی


به بورس برگردیم یا همچنان با ترس به این بازار نگاه کنیم؟ این سوال این روزها برای سهامدارانی که در سال گذشته و حتی اوایل سال‌جاری در بازار سهام مشغول خرید و فروش سهام بودند و حال فعال نیستند و دست‌کم بخشی از سرمایه‌های خود را از این بازار خارج کرده‌اند، به معمایی بزرگ تبدیل شده است. ریزش ارش بازار سهام که در طی شش ماهه نخست سال‌جاری به بالاترین حد خود رسید و ادامه آن تا اوایل پاییز تردیدهای زیادی را برای سرمایه‌گذاران برای فعالیت در بازار سهام به وجود آورد و این اتفاق باعث شد تا افراد زیادی هم از تالارهای شیشه‌ای خارج شوند و به فکر سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌های سرمایه‌پذیر دیگر باشند. اما بازگشت رونق به بازار خرید و فروش سهام که تحت تاثیر تحولات و اخبارهای سیاسی مثبت ایران و غرب بر سر مساله نشست 1+5 با محوریت مساله هسته‌ای روی داده است به قدری برای سهامدارن جذاب بوده که در طی هفته گذشته و تنها در سه روز کاری شاخص کل معاملات با بیش از دو هزار واحد رشد از کانال 74 هزار واحد به 76 هزار واحد تغییر جهت بدهد. در این بین ارزش بازار سهام نیز با صعود قابل توجهی مواجه شد و به 342 هزار میلیارد تومان رسید. همه این تحولات را اگر کنار یکدیگر قرار دهیم و چشم‌انداز مثبت تحولات سیاسی را در نظر بگیریم باید به سهامدارانی که قصد بازگشت مجدد به بازار سهام را دارند حق بدهیم که با وسوسه حضور دوباره در بین فعالان بازار سهام روبه‌رو شوند. افزون بر این ریزش‌های شدید قیمت جهانی طلا که قیمت سکه طلا در ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده به طوری که قیمت طلا را به پایین‌ترین سطح در چند سال گذشته رسانده نیز به خوبی توانسته است بر تردیدها اضافه کند. در شرایطی که قیمت فعلی تمام سکه بهار آزادی حتی از 900 هزار تومان نیز پایین‌تر آمده و در کنار آن هر گرم طلای 18 عیار نیز به مرز 90 هزار تومان رسیده همگی نشانه‌های مثبتی برای سرمایه‌گذاران بورس و البته ضرر و زیان برای سرمایه‌گذارن فعلی طلا به دنبال داشته است. در سویی دیگر سایر بازارهای موازی همانند مسکن و ارز نیز در رکود گذشته غرق شده‌اند. به واقع ورق برای بورس بار دیگر برگشته و اگر فضای فعلی نیز تقویت شود ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک نیز خوب مدیریت شوند همانند سال گذشته بورس می‌تواند به محلی برای سرمایه‌گذاری بادوام و امن تبدیل شود که رشد چند وقت اخیر موید این تحلیل است.


منبع :

روزنامه جهان صنعت بخش دوم + سوم 

گزارش در یک نگاه بخش دوم