ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
همیشه در دنیا حاشیه اخبار و تحولات تیمهای ورزشی به ویژه فوتبال طرفداران خاص خود را دارد اما اینگونه خبرها در ایران از طرف رسانهها با هیجان و شدت بیشتری پیگیری میشود به طوری که این انتقاد از سوی کارشناسان و مردم وجود دارد که اینگونه رسانهها که اکثریت را هم شامل میشوند بیشتر از اینکه به فکر ساختن اصول حرفهای در ساختار ورزش باشند که جزیی از وظایف آنها نیز است، غرق در خبرسازی و جنجالآفرینیهای معمول و غیرمعمول هستند. در بسیاری از زمانها حتی میتوان با ردیابی اینگونه رسانهها متوجه شد که اهداف پشتپردهای هم در پس ماجرای گزارشهای درج شده وجود دارد که برای درک آن نیازی نیست خیلی با حاشیهها آشنا باشید. نمونههای زیادی از این دست گزارشسازیهای درست و البته جهتدار که در زمانهای دلخواه و با برنامهریزی روی خط رسانههای مجازی و مکتوب بهطور سازمان یافته و البته همزمان منتشر میشود در رسانههای داخل وجود دارد. سوال اصلی این است که اخلاق حرفهای رسانهای در کجای این داستان وجود دارد؟ آیا این انصاف است که بهخاطر منافع شخصی به بنیان یک باشگاه، رییس یا حتی مربی آن حمله شود. تاسفآور است که در همین چند هفته اخیر رسانههای ایرانی به جای اینکه با خولیوولاسکو، مرد محبوب آرژانتینی سرمربی سابق تیم ملی والیبال که این تیم را به بالاترین سطح فنی و تاکتیکی خود در جهان رسانده است، یک مصاحبه فنی انجام بدهند فرصتی که شاید تا ابد دیگر مهیا نشود همچنان غرق در پرداختن گزارشهایی همانند واگذاری پرسپولیس، مجادلههای مربیان، خبرسازیهای هدفمند و ... هستند. در این فضا شاید باید حق داد که گزارش جهتدار خبرنگاری که صبح مطلبش در روزنامهای تازه پا گرفته چاپ میشود در عصر همان روز در یک وب سایت دیگر نیز که همزمان در آنها مشغول است منتشر شود. شگفتانگیزتر آنکه حتی دبیر سرویس هر دو این رسانههای مکتوب و مجازی که همزمان یک وظیفه را هم برعهده دارد به این فکر نمیکند که دوران اینگونه خبرسازیهای جهتدار در عصر آگاهی به سر رسیده است.
منبع :