گزارش های یک خبرنگار

حقیقت را نباید در ذهن نگاه داشت

گزارش های یک خبرنگار

حقیقت را نباید در ذهن نگاه داشت

بورس با توافق هسته‌ای آرام شد


فطانت سکوت خود را شکست


هادی مومنی- محمد فطانت روز گذشته در دومین نشست خبری خود درباره موضوع‌های زیادی شفاف‌سازی کرد‌. نفر نخست سازمان بورس در پاسخ به سوال «جهان‌صنعت» که این نهاد چه برنامه‌هایی بر اساس ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه در بخش سهم تامین مالی بازار سرمایه دارد، گفت با راه‌اندازی شرکت‌های Ratingو توسعه سیاست‌های جدید این بخش را به صورت جدی‌تر از همیشه در بازار سرمایه دنبال می‌کنیم‌. همچنین رییس سازمان بورس با اشاره به مجموعه‌ای از دلایل ریزش شاخص بعد از اعلام توافق هسته‌ای و دچار شدن بازار به یک عارضه، از ایجاد یک تغییر در سایت کدال خبر داد و زمان از سرگیری عرضه‌های اولیه در بازار سهام را اعلام کرد‌. محمد فطانت در جریان دومین نشست خبری سال‌جاری بعد از ارایه گزارش آماری از متغیرهای بورس‌ها، مجموعه‌ای از دلایل ریزش شاخص بعد از اعلام توافق هسته‌ای را اعلام کرد و خبر از دو اتفاق مهم داد‌. وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه یکی از معضل‌های اصلی بازار که در جلسه حقوقی‌ها با مقامات سازمان بورس نیز بر آن تاکید شد کمبود نقدینگی است‌. برنامه سازمان بورس برای حل این مشکل چیست، گفت: واقعیت آن است که در کلیت اقتصاد نقدینگی قابل توجهی وجود دارد‌. اینکه سرمایه‌گذاران منابع و نقدینگی خود را در چه بخشی سرمایه‌گذاری کنند مساله اساسی است‌. بازار سرمایه امروزه در شرایطی قرار گرفته که نیاز به حمایت‌های جدی دارد‌. به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد، سرمایه‌گذاران دارای دغدغه‌های بی‌شماری هستند و بورس با علایق و سلایق متعددی روبه‌رو است‌. وی در ادامه با تاکید اینکه جذاب شدن بازار سرمایه به عنوان راهکار کوچ نقدینگی به این بازار باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: یکی از روش‌های که باعث افزایش جاذبه بورس می‌شود و می‌تواند منابع را از سایر بخش‌ها به این بازار سوق دهد، ترویج صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که تعدادی مجوزهای جدید ارایه شده و آمادگی برای صدور مجوزهای دیگر هم وجود دارد به‌طوری که شرکت‌ها می‌توانند در تامین مالی از این صندوق‌ها بهره بگیرند‌. 

کدال در قاب جدید

دبیر شورای عالی بورس با اعلام یک اقدام جدید از راه‌اندازی سیستم جدید کدال از ابتدای هفته آینده خبر داد و گفت: از جمله ویژگی‌های سیستم جدید امکان ارتباط با تمام مرورگرها و نرم‌افزارهای تلفن همراه، افزایش سرعت، امکان جست‌وجو و بارگذاری بهتر، سریع‌تر و ساده‌تر است‌. وی درباره زمان راه‌اندازی سیستم جدید گفت: فاز ابتدایی این طرح از ابتدای هفته آینده اجرایی خواهد شد و سیستم کدال در تارنمای Codal. ir قابل استفاده است. سیستم کنونی نیز تا 3 ماه به آدرس Codal. ir/old قابلیت دستیابی دارد اما بعد از اتمام مدت زمان یادشده، تنها سیستم جدید قابل دسترس خواهد بود‌. 

عرضه‌های اولیه از شهریور با روش نوین

وی با بیان اینکه عرضه‌های اولیه در بورس از شهریور از سر گرفته می‌شود، از اجرای روش جدید ثبت سفارش در این باره خبر داد و گفت: نرم‌افزار ثبت سفارش آماده شده که یک روش نوین به حساب می‌آید و برای اولین بار در بورس اجرا خواهد شد‌. وی افزود: طراحی این نرم‌افزار انجام شده و امید است از اول شهریور با شرکت‌های کوچک که ناشران از حق انتخاب استفاده از روش جدید یا قدیم برخوردار هستند، شروع به این کار خواهیم کرد‌. البته انتخاب ناشران به صورت اختیاری در یک مدت زمان خاص صورت خواهد گرفت و بعد از آن تمامی عرضه‌های اولیه به روش جدید منتقل خواهد شد‌. 

دچار شدن بازار به عارضه کم واکنشی

رییس سازمان بورس درباره آثار غیرمنتظره اعلام توافق هسته‌ای بر بازار سرمایه گفت: امروز شاهد هستیم شاخص بورس هر آن چیزی که در واقعیت بازار، شرکت‌های موجود و اتفاقات پیرامونی وجود دارد را به خوبی منعکس می‌کند‌. اعلام دلایل و چرایی نوسان‌های شاخص بعد از اعلام توافق هسته‌ای وظیفه تحلیلگران بازار‌، مشاوران سرمایه و‌.‌.‌. است اما آن چیزی که در این میان واضح است دیده شدن ظرفیت‌های متعدد بازار سرمایه در بیانیه منتشر شده از مذاکرات هسته‌ای است که یک اتفاق مهم و مثبت قلمداد می‌شود‌. این مقام مسوول با اشاره به دچار شدن بازار به عارضه کم واکنشی گفت: بازار سرمایه در این مقطع زمانی نه تنها به توافق هسته‌ای بلکه به همه اتفاقات خوب بی‌تفاوت است و این عارضه در چنین مواقعی آشکار می‌شود‌. 

مهم‌ترین عوامل ریزش شاخص

وی با اشاره به مهم‌ترین عوامل ریزش حدود سه هزار واحدی شاخص بعد از اعلام توافق هسته‌ای گفت: در دوره زمانی که بورس روزهای حساس خود را پشت‌سر می‌گذاشت، فصل مجامع را پیش رو داشتیم‌. در چهار ماهه نخست سال 363 مجمع برگزار شد که جالب است بدانید 58 درصد از این میزان (212 شرکت) مجامع خود را در ماه تیر برگزار کردند و 169 شرکت از 212 شرکت نیز که از جمله شرکت‌های بزرگ و مهم بورس بودند در سه روز آخر تیر ماه به مجمع سالانه رفتند‌. وی ادامه داد: طبیعتا به خاطر اتفاقات خاصی که در برخی از صنایع در آن مقطع زمانی وجود داشت باعث شد وضعیت مخربی بر بازار سرمایه حکمفرما شود‌. از جمله این اتفاقات مربوط به صنعت بانکی بود‌ به‌طوری که طبق اعلام بانک مرکزی بانک‌ها ملزم به تقسیم حداقلی سود به منظور تقویت بنیه مالی بانک‌ها شدند‌. به اعتقاد من این اقدام تصمیم درستی بود که در چشم‌انداز آتی این گروه نمایان خواهد شد‌. 

کاهش سود تقسیمی گروه بانکی

فطانت با اعلام کاهش سود تقسیمی گروه بانکی در سال مالی 93 نسبت به سنوات گذشته گفت: شرکت‌های بانکی از حدود هشت هزار میلیارد تومان سود تقسیمی که طی سال‌های گذشته به آن دست یافته بودند در سال مالی قبل تنها توانستند 1600 میلیارد تومان سود تقسیمی را محقق کنند‌. این مقام مسوول ناهماهنگی در برخی از دستگاه‌ها در اعلام نرخ فرآورده‌های نفت خام و میعانات را از دیگر عوامل اثرگذار بر رکود بازار عنوان کرد و گفت: توقف و بازگشایی چند باره نماد شرکت‌های پالایشی به دلیل وجود ناهماهنگی‌هایی بر سر راه اعلام نرخ فرآورده‌های این گروه و به تنفس کشیده شدن مجامع سالانه برخی از این شرکت‌ها موجب شد بازار واکنش‌های منفی از خود نشان دهد‌. فطانت همچنین کاهش قیمت گندله و سنگ معدن، قیمت جهانی نفت، فلزات اساسی، مس، طلا و‌.‌.‌. را در وضعیت بنیادی شرکت‌های بورسی و به تبع آن کاهش شاخص بورس تاثیرگذار دانست‌. 

دستاورد بزرگ هسته‌ای و برنامه‌های سازمان

وی نتیجه بزرگ توافق هسته‌ای را برگشت آرامش به بازار و رفع دغدغه‌های گذشته عنوان و به فرصت‌های پیش آمده در این باره اشاره کرد و گفت: سازمان بورس نیز همانند سایر بخش‌های اجرایی کشور برای دوران پساتحریم برنامه‌های مدونی دارد که از جمله آنها می‌توان به جذب سرمایه‌گذار خارجی، ارایه مجوز به نهادهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه ایران اشاره کرد‌. فطانت با اشاره به اینکه بازار پول همچنان یک رقیب جدی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود، گفت: جای تعجب دارد در زمانی که بخش واقعی اقتصاد نمی‌تواند سودهای مناسبی را کسب کند چطور نظام بانکی از پس پرداخت تسهیلات با نرخ 27 درصد به بالا که توسط برخی از موسسات داده می‌شود، بر می‌آید؟! این در حالی است که نرخ قانونی سپرده بانکی نیز با وجود اعلام‌های چندباره رعایت نمی‌شود و فعلا کوچ پول به سمت سیستم بانکی وجود دارد. امیدواریم این مساله با تصمیمات اتخاذ شده به زودی اصلاح شود‌. وی در ادامه به بند «6» اصلاحیه قانون اصل «44» و اقدامات سازمان بورس در این باره اشاره کرد و گفت: براساس این بند از قانون شرکت‌های ملزم به ارسال اطلاعات و صورت‌های مالی به سازمان بورس شده اند که با توجه به اطلاع‌رسانی‌های وسیع صورت گرفته تا به امروز اطلاعاتی از این شرکت‌ها دریافت نشده اما پاسخ استعلام‌های ما داده شده و طبق اعلام آنها، در شرف ارسال این اطلاعات هستند‌. وی از شرکت‌های مشمول بند «6» اصلاحیه قانون اصل «44» تقاضا کرد هر چه سریع‌تر صورت‌های مالی خود را به بورس ارسال کنند و ادامه داد: از آنجا که کمیسیون اصل «44» مجلس شورای اسلامی در نظر دارد گزارشی در این باره را به صحن علنی مجلس ببرد لازم است قبل از آن شرکت‌ها نسبت به ارسال اطلاعات خود اقدام کنند‌. 

زمان برگزاری نهمین نمایشگاه بورس

وی درباره زمان برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس گفت: اعتقاد ما بر این است که برگزاری سالانه نمایشگاه بورس به کانون‌ها و نهادهای مردمی از جمله کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری واگذار شود و سازمان بورس نیز در جایگاه حامی در کنار این نهادها حضور داشته باشد‌. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته درصدد برگزاری یک همایش بین‌المللی در شهریورماه هستیم و نظر و پیشنهاد ما بر این بوده که نمایشگاه نهم بورس نیز همزمان با برگزاری این همایش برگزار شود‌. 

آخرین اقدامات برای راه‌اندازی بورس ارز و تعاون

وی درباره اقدامات صورت گرفته در بحث راه‌اندازی بورس ارز گفت: امکانات و الزامات این موضوع در بورس کالا فراهم شده منتها همچنان بررسی‌های لازم در ارتباط با مزایا و معایب این اقدام با مقامات مسوول در حال انجام است‌. وی به یک مشکل در بحث راه‌اندازی بورس تعاون هم اشاره کرد و گفت: در راه‌اندازی این بورس مشکلی در خصوص شرکت‌های تعاونی سهامی عام مبنی بر روش رای دادن این شرکت‌ها در مجامع وجود دارد‌. در روش بلوک‌بندی ارایه آرا هنوز توافق قطعی حاصل نشده است‌ البته کارگروهی فی‌مابین سازمان بورس، فعالان و اتاق تعاون تشکیل شده و به صورت ویژه موضوع ورود شرکت‌های تعاونی به فرابورس درحال پیگیری است‌. 

رفتار سهامداران حقوقی

وی رفتار سهامداران حقوقی قبل و بعد از اعلام توافق هسته‌ای را مورد توجه قرار داد و گفت: سهامداران حقوقی در دو، سه هفته منتهی به توافق هسته‌ای 480 میلیارد تومان به‌طور خالص سهام در بازار سهام فروختند این درحالی است که بعد از توافق این میزان فروخته شده را جایگزین نکردند و عملکرد آنها با ضعف همراه بود و بار اصلی کار بر دوش سهامداران حقیقی قرار گرفت‌. 

گزارش آماری از متغیرها

فطانت با اشاره به یکی از شاخص‌های مورد توجه بازار سهام گفت: بر اساس آخرین اطلاعات موجود، شاخص قیمت به درآمد بورس و فرابورس 5/5 مرتبه است‌. همچنین جمع کل دارایی‌های بورس و فرابورس 943 هزار میلیارد تومان است که 80 درصد از این دارایی‌ها از طریق بدهی تامین شده و 20 درصد مابقی حقوق صاحبان سهام است‌. وی ادامه داد: درآمد پیش‌بینی شده مجموع شرکت‌ها در بورس و فرابورس 247 هزار میلیارد تومان بوده این در حالی است که سود پیش‌بینی شده بورس و فرابورس به ترتیب 50 و 67 هزار میلیارد تومان بوده است‌. علاوه بر این سود خالص فرابورس هشت هزار میلیارد تومان ثبت شده است‌. 

میزان بازده بورس و فرابورس

وی با اشاره به بازده کل شاخص بورس و فرابورس از ابتدای سال تاکنون گفت: در زمان یادشده شاخص کل بورس هفت درصد و شاخص فرابورس رشد 17 درصدی را تجربه کرده‌اند‌. همچنین ارزش معاملات بورس و فرابورس از ابتدای سال تاکنون هم 13 هزار و 500 و 13 هزار و 300 میلیارد تومان بوده است‌. سخنگوی سازمان بورس با اشاره کاهش به ارزش معاملات بورس کالا در چهار ماهه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: ارزش کل معاملات بورس کالا در چهار ماهه ابتدایی سال به جز معاملات آتی 11 هزار و 300 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال 93 کاهش 23 درصدی را نشان می‌دهد که دلیل عمده آن نیز به دلیل کاهش معاملات پتروشیمی در بورس کالاست‌. معامله اوراق مشتقه مشتمل بر معاملات برق و نفت کوره نیز 208 میلیارد تومان از ارزش کل معاملات بورس کالا را به خود اختصاص داد‌. وی ادامه داد: ارزش معاملات بورس انرژی نیز در چهار ماهه ابتدایی سال 908 میلیارد تومان بوده که 800 میلیارد تومان آن در اختیار معاملات فیزیکی است‌.

بازتاب :

خبرپرداز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد