گزارش های یک خبرنگار

حقیقت را نباید در ذهن نگاه داشت

گزارش های یک خبرنگار

حقیقت را نباید در ذهن نگاه داشت

بورس بهشت سرمایه‌گذاران نیست


آقای وزیر آدرس اشتباهی ندهید


اگر تا چندی پیش‌ریزش‌های ادامه‌دار شاخص کل به عنوان هشداری مبنی بر افت معاملات سهام برای فعالان این بازار ارزیابی می‌شد اما در روزهای اخیر هشداری تازه برای سهامداران به صدا درآمده است. ارزش بازار سرمایه که در بدترین وضعیت یا بحران‌هایی همانند توقف و بازگشایی نماد گروه‌های بزرگ با افت شدید مواجه می‌شد و از مرز 280 هزار میلیارد تومان نیز پایین‌تر می‌آمد مدت‌هاست که بدون تحولات بزرگ به زیر 280 هزار میلیارد تومان نیز رسیده و احتمال آنکه این رکورد منفی عمیق‌تر شود هم وجود دارد. کاهش شاخص بازار سهام، افت معنی دار ارزش بازار، ریزش مجموع قیمت سهم در تالار، کاهش بازدهی و دود شدن سرمایه‌ها و از همه بدتر خروج نقدینگی از بازار خرید و فروش سهام همگی حقیقت محض بورس در ایران را به تصویر می‌کشاند اما مرد نخست اقتصادی دولت حسن روحانی با چشم بستن روی همه این رویدادهای واقعی به صراحت از این بازار دفاع می‌کند و می‌گوید: «اگر از من سوال کنند که دارایی خود را در چه چیزی سرمایه‌گذاری کنم، قطعا در شرایط فعلی و با توجه به سایر بازارها، با نگاه بلندمدت بازار سرمایه را معرفی می‌کنم و این بازار بسیار مطمئن و قابلیت سرمایه‌گذاری دارد؛ در چنین شرایطی برخی فعالان اقدام به عرضه سهام می‌کنند و همین عرضه موجب کاهش قیمت سهام به زیر ارزش واقعی می‌شود.» طیب‌نیا که سیاست‌های حمایتی وی از بازار سرمایه در برگزاری جلسات فوری با مدیران بانک‌ها و تزریق مصنوعی پول به این نهاد خلاصه شده همانند همیشه فقط از تئوری‌های اقتصادی درباره بورس حرف می زند و این بازار را بهشت سرمایه‌گذاران عنوان می‌کند تا بتواند به نوعی از اعمال سیاست‌های خود در گذشته و حال دفاع کند.

نعل وارونه

وی در پایان بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با اعلام مشکل اساسی بازار سهام گفت: در شرایطی که اکثر تحلیلگران معتقدند سهام بنگاه‌های حاضر در بورس از ارزش قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و هیچ دلیلی برای فروش آنها وجود ندارد، قاعدتا براساس منطق اقتصادی هم اکنون زمان خرید سهام است.همچنین وزارت اقتصاد به هیچ‌وجه به بانک‌ها و سایر اشخاص تکلیفی در مورد بازار سرمایه نمی‌کند و پیش از این هم چنین کاری نکرده است؛ بازار سرمایه جایی است که اوراق به صورت کاملا رقابتی، آزاد مورد معامله قرار می‌گیرد، در شرایطی که اطلاعات به صورت شفاف و کامل در معرض دید و نظر همه فعالان بازار سرمایه وجود دارد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که همه فعالان بورس از اوضاع جاری آن به خوبی آگاه هستند. بازاری که روزگاری همه چشم‌ها به آن خیره بود و از صبحگاه تا شامگاه از کوچک و بزرگ همه حتی مردم عادی را به سرمایه‌گذاری در آن دعوت می‌کرد حال دیگر به یکی از مخوف‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران تبدیل شده و کمتر کسی می‌تواند در آن جان سالم به در ببرد. حتی دیگر مولتی میلیونر بودن هم ضمانت خوبی برای کسب سود در این بازار نیست چراکه اوضاع آن قدر ناپایدار شده که همه چیز به مویی وابسته شده و تنها در اختیار داشتن پول نمی‌تواند سرمایه‌گذاری را در بازار سهام به موفقیت برساند اما آقای وزیر اینها را نمی‌بیند یا نمی‌خواهد ببیند و بهشت سرمایه‌گذاری در ایران را بازار سهام عنوان می‌کند که البته سوال‌برانگیز است.

مقصرانی به نام سهامدار؟

جالب‌تر آنکه طیب‌نیا در یک جلسه رسمی «در بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی» بدون آنکه نقدی به شیوه حمایت‌های اجرایی ناقص دولت از بازار سرمایه داشته باشد مشکل اساسی بازار سهام را به دلیل شرایط خاص کشور رفتار هیجانی برخی سهامداران عنوان کرد و گفت: در شرایطی که اکثر تحلیلگران معتقدند که براساس شرایط واقعی سهام بنگاه‌های حاضر در بورس از ارزش قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و هیچ دلیلی برای فروش آنها وجود ندارد، قاعدتا براساس منطق اقتصادی هم‌اکنون زمان خرید سهام است. وی همچنین با اعتماد به نفس خاصی گفت: اگر سوال کنند که دارایی خود را در چه چیزی سرمایه‌گذاری کنم، قطعا در شرایط فعلی و با توجه به سایر بازارها، با نگاه بلندمدت بازار سرمایه را معرفی می‌کنم و قطعا این بازار بسیار مطمئن و قابلیت سرمایه‌گذاری دارد در چنین شرایطی برخی فعالان اقدام به عرضه سهام می‌کنند و همین عرضه موجب کاهش قیمت سهام به زیر ارزش واقعی می‌شود.

نقش صندوق توسعه بازار

این مقام رسمی با اشاره به نشست خود با فعالان بازار سرمایه و مدیران نظام بانکی تاکید کرد:‌ اگر نشستی با مدیران عامل بانک‌ها برگزار شده به‌طور عمده برای مهار کردن رفتار هیجانی برخی سهامداران است در غیر این صورت اعتقاد جدی وجود دارد که در بازار سرمایه هیچ مقامی مجاز به دخالت نیست و باید اجازه دهیم قیمت سهام براساس شرایط بازار به صورت کاملا رقابتی تعیین شود. در ادامه طیب‌نیا با بیان اینکه نهادی به نام صندوق توسعه بازار سرمایه ایجاد شده است، گفت:‌ در قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر صندوق تثبیت بازار تصویب شد که وظیفه آن در جهت تنظیم بازار است که مداخله آن در بازار به‌طور عمده از طریق خرید و فروش است و با این هدف وضعیت باثبات در بازار ایجاد شود. طیب‌نیا افزود: در زمان صحبت از ثبات، منظور این نیست که قیمت‌ها تثبیت شود بلکه رفتار هیجانی بازار وجود نداشته باشد پیش‌بینی‌هایی که وجود دارد، این است که در بلندمدت بازار سرمایه بازدهی مناسبی برای فعالان اقتصادی خواهد داشت و از این روند استقبال خواهیم کرد.

چشم‌انداز بازار

به هر حال در هفته‌ای که در پایان معالات آخرین روز آن شاخص کل توانست با رشد 63 واحدی به 63 هزار و 290 واحد برسد و از سویی دیگر ارزش بازار نیز در همان محدوده 279 هزار میلیارد تومان باقی ماند باز هم همه چیز به هفته بعد یعنی، هفته جاری کشیده شد تا شاید یک اتفاق تازه بتواند این بازار به خواب رفته را بیدار کند. اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه مسایل را پیش‌بینی و قضاوت کنیم بهترین سناریو برای هفته جاری سقوط نکردن بیشتر بازار سهام در هفته سوم خردادماه 1394 خواهد بود چراکه در بازار فعلی که همه نگاه‌ها به تیرماه و مشخص شدن نتیجه نهایی مذاکرات ایران و 1+5 است هیچ عاملی نمی‌تواند رخوت فعلی را کم کند و باید خوشبینانه امید داشت تا تیر ماه 1394 برای بازار سرمایه ایران به یک جهش بزرگ در پرتو اقتصاد ایران دست پیدا کند.


منبع :

روزنامه جهان صنعت بخش دوم + سوم چهارم 

گزارش در یک نگاه

بازتاب :

چهارراه


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد