گزارش های یک خبرنگار

حقیقت را نباید در ذهن نگاه داشت

گزارش های یک خبرنگار

حقیقت را نباید در ذهن نگاه داشت

همیشه پای یک مشت سکه در میان است



تقابل بورس و بانک مرکزی به‌خاطر معاملات آتی

در شرایطی که در روزهای اخیر معاملات آتی سکه بهار آزادی در بورس کالا بعد از فروکش کردن هیجانات هفته‌های گذشته که به‌خاطر تاثیر روانی اعلام تحریم‌ها و نگرانی سرمایه‌گذاران شکل گرفته بود با یک روند منفی در قراردادها مواجه شده است، حرف‌های معنی‌دار محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی مبنی بر قمار بودن معاملات آتی سکه طلا در حاشیه نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران باعث شد نگرانی‌های بزرگی در بین معامله‌گران سکه بهار آزادی در بورس کالا به‌وجود بیاید. این سخنان در حالی مطرح شده است که ماهیت شکل‌گیری معاملات آتی سکه طلا از ابتدا و تا به امروز در یک چارچوب استاندارد و تایید شده از لحاظ شرعی و فقهی تعریف و اجرا شده است و نهادهایی همچون شورای عالی بورس، کمیته فقهی سازمان بورس و نهادهای نظارتی دیگر در جریان شکل‌گیری و انجام این معاملات همکاری‌های منسجمی داشته‌اند و این‌گونه اظهارنظرها از سوی یک مقام رسمی سوال‌برانگیز است. این سخنان در حالی بیان می‌شود که در ماه‌های پیش معاملات آتی سکه طلا همانند سایر بازارهای مالی دیگر یک روند معمول را در پیش گرفته بود. از قمار بودن معاملات در این بازار خبری نبود اما در حال حاضر که به‌خاطر تحریم‌ها و فشارهای سیاسی موجود که از سوی سایر کشورها بر اقتصاد کشورمان تحمیل می‌شود و همه نهادها و مراکز اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است و ترس مردم به‌خاطر آینده سرمایه‌گذاری‌هایشان بعضی از بازارهای مالی همانند سکه بهار آزادی و ارز را متشنج کرده است به یک‌باره معاملات آتی سکه بهار آزادی باید قربانی تصمیم‌سازی‌های جدید شود و به جای اشباع بازار و شعبه‌های فروش سکه در سراسر کشور یا به قول بهمنی فراهم کردن شرایطی که سکه به سوپرمارکت‌ها هم وارد شود یک شوک روانی را به سرمایه‌گذاران این بازار وارد کند که اولین واکنش آن نگرانی‌هایی بود که روز گذشته فعالان این معاملات از خود نشان دادند. هرچند که سازمان بورس و در راس آن علی صالح‌آبادی در برابر این‌گونه فشارها مقاومت کرد و پیشنهاد عرضه پیش‌فروش سکه در بورس کالا را بیان کرد اما از سویی دیگر افت قراردادهای معاملات سکه آتی در روزهایی که مردم برای خرید سکه در جلوی بانک‌ها صف‌های شلوغی را تشکیل داده‌اند هم تاکیدی دیگر بر این موضوع است که اگر در هفته‌های پیش به‌خاطر جو روانی منفی، معاملات آتی سکه بهار آزادی یک رکورد 850 هزار تومانی برای تیر‌ماه 1390 به ثبت رساند اما روند معاملات در روزهای بعد و به‌خصوص در آخرین معاملات جهت‌هایی مخالف عطش مردم برای خرید را نشان می‌دهد و قراردادهای ثبت شده این معاملات مبلغ‌هایی منطقی و عادلانه‌تری را در پیش گرفته است.

سکه در بورس کالا پیش‌فروش شود

در همین زمینه رییس سازمان بورس اوراق بهادار گفت که بانک مرکزی می‌تواند پیش فروش سکه را در بازار شفاف بورس کالا انجام دهد تا قیمت‌ها براساس مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص شود. به گزارش سنا، علی صالح‌آبادی به عمق خوب و حجم مطلوب معاملات بازار آتی سکه طلا اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه معاملات آتی سکه به یک بازار رسمی و تحت نظارت تبدیل شده است به طوری که معاملات این کالا با مکانیزم عرضه و تقاضا و در فضایی شفاف انجام می‌شود. سخنگوی سازمان بورس گفت: سرمایه‌گذاران در گذشته برای سرمایه‌گذاری در حوزه طلا باید این کالا را خریداری می‌کردند اما آنان در حال حاضر می‌توانند سرمایه‌گذاری خود را از طریق اوراق آتی سکه انجام داده و از سود پیش‌بینی شده آن، استفاده کنند. وی خاطرنشان کرد: معتقدم بازار آتی سکه، امکان مناسبی برای بانک مرکزی است تا پیش‌فروش سکه برای ماه‌های آینده را از طریق بورس کالا انجام دهد که به طور حتم این امر باعث می‌شود تعادل در این بازار ایجاد و نرخ‌ها به سمت ارزش واقعی خود حرکت کنند. رییس سازمان بورس افزود: بورس کالا می‌تواند با تفاهم بانک مرکزی، بسترهای لازم برای پیش فروش سکه را در این شرکت فراهم کند.

سقوط 3 درصدی قیمت سکه در قراردادهای آتی

آخرین آمارهای معاملات آتی سکه طلا نیز نشان می‌دهد در پایان معاملات روز شنبه قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالای ایران قیمت سکه برای تحویل در ماه‌های دی و اسفند امسال و اردیبهشت و تیر سال آینده با حدود سه درصد کاهش مواجه شد. به طوری که قیمت سکه بهار آزادی روز شنبه برای تحویل در تیرماه سال 1391 با 99/2 درصد کاهش به هفت میلیون و 651 هزار ریال رسید که این رقم 235 هزار ریال کمتر از قیمت روز معاملاتی ماقبل بود. همچنین قیمت سکه در قراردادهای آتی اردیبهشت 91 نیز با یک کاهش 216 هزار ریالی و رسیدن به رقم شش میلیون و 999 هزار ریال افتی 99/2 درصدی را تجریه کرد. کاهش 99/2 درصدی البته مشمول قراردادهای آتی تحویل اسفند 90 هم شد تا قیمت سکه این قراردادها با 196 هزار ریال کاهش تا رقم شش میلیون 367 هزار ریال پایین بیاید. در این میان بهای سکه طلای قابل تحویل در دی‌ماه سال‌جاری نیز با 92/2 درصد کاهش به پنج میلیون و 919 هزار ریال رسید تا شانه به شانه قیمت نقدی سکه طلا برسد. همچنین بهای هر قطعه سکه طلای بهای آزادی در بازار تهران پنج میلیون و 900 هزار ریال بود که به این ترتیب با قیمت سکه تحویل دی‌ماه در بورس کالای ایران همسان شده است. براساس این گزارش، در مجموع معاملات قراردادهای آتی بورس کالای ایران در روز شنبه سه هزار و 347 قرارداد آتی سکه طلا توسط خریداران و فروشندگان دادوستد شد که ارزش این قراردادها بیش از 210 میلیارد ریال رسید.


منبع : روزنامه جهان صنعت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد