گزارش های یک خبرنگار

حقیقت را نباید در ذهن نگاه داشت

گزارش های یک خبرنگار

حقیقت را نباید در ذهن نگاه داشت

رقص حبه‌های قند جلو چشم سهامداران



برترین‌های آبان ماه بورس در سال 1390


نگاهی به آمار کلی معاملات انجام‌گرفته در بورس اوراق بهادار ایران طی دومین ماه پاییز نشان می‌دهد که در یک دیدگاه کلی برخلاف نوسان‌هایی که در اواخر این ماه برای شاخص کل معاملات به وجود آمد و سقوط‌های پی‌در‌پی را موجب شد، وضعیت خرید و فروش سهام شرکت‌های پربازده و شرکت‌هایی که در آینده به بازده امیدوارکننده‌ای خواهند رسید از دیدگاه سهامداران تیزهوش که اغلب با نگاهی بنیادین در بورس به معامله سهام می‌پردازند دور نماند و گویی این‌گونه افراد و تفکر هیچ‌گاه اسیر حاشیه‌های روزمره همچون افت و کاهش قیمت سهام‌ها، سقوط شاخص و خبرهای سیاسی و اقتصادی قرار نمی‌گیرند چراکه آمارهای موجود بر صحت این تحلیل‌ها تاکید می‌کند.

ماه آبان را باید ماه حبه‌های قند بورس نامید چراکه در این دوره زمانی، شرکت‌هایی که در صنعت تولیدات قند و شکر هستند و اغلب در میان سایر شرکت‌ها به عنوان شرکت‌هایی با چراغ خاموش معروف‌اند، عملکرد دور از انتظار داشتند و با رشد قیمت فزاینده سهام خود، سهامداران خود را شیرین‌کام کردند.در این ماه و در صدر شرکت‌های قندی که بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند، شکر شاهرود، قند قزوین، قند پیرانشهر و قند نیشابور با بیش از 50 درصد افزایش قیمت مواجه شدند و با رقص قیمتی خود در تابلو قرمزرنگ بورس چشم‌ها را به سوی خود خیره کردند.

آمار معاملات سهام و حق‌تقدم

گزارش بازار اوراق بهادار در ماه آبان حاکی از آن است که هرچند بسیاری از متغیرهای آماری با کاهش و افت منفی مواجه شدند اما سهام‌های پرطرفدار همانند همیشه مورد استقبال سهامداران بازار قرار گرفته‌اند. در این ماه ارزش کل معاملات سهام و حق‌تقدم با 4/36 درصد کاهش تا 210/11 میلیارد ریال عقب‌نشینی کرد. حجم سهام و حق‌تقدم معامله‌شده نیز با 8/31 درصد افت نسبت به مهرماه به 222/4 میلیون سهم رسید.
یکی دیگر از نماگرهایی که در این ماه با نوسان منفی مواجه شد، ارزش معاملات خرد و بلوک و حجم این معاملات بود به طوری که ارزش معاملات خرد و بلوک با 9/17 درصد کاهش به 156/8 میلیارد ریال و حجم معاملات خرد و بلوک نیز با 4/7 درصد افت به 445/3 میلیون سهم رسید.
کاهش در تعداد خریداران سهام از 119 هزار و 38 نفر با افت 4/27 درصدی به 86 هزار و 397 نیز علامت خوب و مثبتی برای بازار اوراق بهادار محسوب نمی‌شود.
براساس این گزارش به همان میزان که ارزش کل معاملات سهام و حق‌تقدم و حجم سهام و حق‌تقدم معامله‌شده در بازار اول با آمارهای منفی مواجه شد اما در بازار دوم شرایط مساعد و مثبت بود به نحوی که ارزش کل معاملات سهام و حق‌تقدم و حجم سهام و حق‌تقدم معامله‌شده به ترتیب 8/74 و 9/78 درصد تغییر مثبت را تجربه کردند.

وضعیت شاخص‌ها

عملکرد شاخص‌های بورس در ماه آبان در تمامی پارامترهای تعریف‌شده «شاخص کل، شناور آزاد، بازار اول، بازار دوم، مالی، صنعت، 50 شرکت برتر و 30 شرکت بزرگ» با سقوط روبه‌و شدند.
در این دوره شاخص کل معاملات نسبت به مهرماه با 943 واحد ریزش به 25 هزار و 207 واحد نزول پیدا کرد. شاخص‌های شناور آزاد نیز با 778 واحد ریزش به 32 هزار و 700 واحد، بازار اول با 829 واحد کاهش به 21 هزار و 446 واحد، بازار دوم هم با 840 واحد افت به 30 هزار و 324 واحد رسیدند.
همچنین شاخص مالی نیز با دو هزار و 242 واحد ریزش به 67 هزار و 744 واحد و شاخص صنعت نیز با 751 واحد کاهش به 19 هزار و 341 واحد نزول پیدا کرد.
اوضاع در ماه پاییز نیز برای 50 شرکت فعال‌تر و 30 شرکت بزرگ چندان مساعد نبود چراکه میانگین موزون و میانگین ساده 50 شرکت بازار و 30 شرکت بزرگ هم با کاهش مواجه شده است.
هرچند در هفته آغازین ماه آذر معاملات قراردادهای آتی سهام رکوردهای بی‌سابقه‌ای را به ثبت رساند و کار را به جایی کشاند که رییس کل بانک مرکزی از حبابی بودن قیمت‌ها سخن به میان آورد تا قیمت‌های معاملات قراردادهای آتی سهم کاهش پیدا کند اما اوضاع ناامیدکننده‌ای در آمارهای این معاملات برای ماه آبان به ثبت رسیده است به طوری که ارزش کل معاملات قرارداد آتی با 64 درصد کاهش به پنج میلیارد ریال و تعداد قرارداد آتی معامله‌شده نیز با 57 درصد افت از 355 واحد به 150 واحد رسید که رکود محض را برای معاملات قراردادهای آتی سهام به وجود آورده است.

برترین‌های تالار شیشه‌ای در آبان‌ماه

طی 20 روز کاری معاملات سهام در تالار شیشه‌ای، اتفاقات گسترده‌ای در جایگاه‌های شرکت‌های بورسی به وجود آمد و عمده‌ترین تحول به پرطرفدار شدن سهم شرکت‌ها و صنایع قند و شکر در بورس مربوط می‌شود و کار را به جایی کشاند که صف‌های خرید سهام قندی‌ها در حالی که برای اکثر این شرکت‌ها اتفاق ساده‌ای رخ نداده بود تعجب کارشناسان بورسی را برانگیخت که البته با فروکش کردن این استقبال در انتهای ماه آبان تقریبا وضعیت به شرایط عادی برگشت.

بیشترین افزایش قیمت‌ها

در معاملات آبان‌ماه از میان شرکت‌هایی که با افزایش قیمت مواجه شدند، شکر شاهرود با 78 درصد، قند پیرانشهر با 64 درصد، قند نیشابور با 63 درصد و قند قزوین با 62 درصد بیشترین افزایش قیمت را به ثبت رساندند.

بیشترین کاهش قیمت

در مقابل شرکت‌هایی که بیشترین کاهش قیمت را در ماه گذشته به ثبت رساندند، حق‌تقدم پگاه آذربایجان‌غربی با 90 درصد، حق‌تقدم لاستیکی سهند با 70 درصد و حق‌تقدم زامیاد با 53 درصد بالاترین افت را در بین سایر شرکت‌ها به ثبت رساندند.

پرطرفدارترین سهم‌ها

آمارهای مرتبط درخصوص پرطرفدارترین سهم‌ها تقریبا نسبت به ماه مهر دچار تغییرات اساسی نشده‌اند. در این ماه بانک پاسارگاد با 31 هزار و 93، صدرا همچون همیشه به عنوان یکی از محبوب‌ترین‌ها با 16 هزار و 631، سایپا با 9 هزار و 860، حق‌تقدم زامیاد با هفت هزار و 976، فولادمبارکه اصفهان با هفت هزار و 969، صنایع پتروشیمی کرمانشاه با هفت هزار و 372، سرمایه‌گذاری غدیر با شش هزار و 607، مخابرات با پنج هزار و 992، مپنا با پنج هزار و 879 و بانک ملت با پنج هزار و 854 دفعه پرمعامله‌ترین سهم‌ها را از آن خود کردند.

بالاترین ارزش معاملات

بیشترین ارزش معاملات در ماه گذشته به بانک پاسارگاد تعلق گرفت و بعد از این بانک، بانک انصار، صدرا، مخابرات، فولادمبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی کرمانشاه، بانک ملت، بیمه پارسیان، داروسازی اسوه و سرمایه‌گذاری غدیر رده‌های بعدی را به دست آوردند.

بیشترین سهام معامله‌شده

از میان شرکت‌های بورسی، بانک پاسارگاد همانند رتبه‌بندی ارزش معاملات در صدر این گروه نیز قرار دارد و پس از آن، بانک انصار، صدرا، حق‌تقدم زامیاد، مخابرات، حق‌تقدم بانک انصار، بانک ملت، توسعه صنعتی، فولاد مبارکه اصفهان و بیمه پارسیان قرار دارند.

بالاترین و پایین‌ترین P/E

نسبت P/E که قدرت نقدشوندگی سهم شرکت‌ها را نشان می‌دهد و یک راه برای خرید و فروش اوراق بهادار است نیز همیشه معامله‌گران را به سوی خود هدایت می‌کند. در آبان‌ماه گروه صنعتی ملی با P/E 124، شهد ایران با 605، نیروی زنگان با 372، پارس‌سرام با 101 دارای بیشترین مقدار P/E و شرکت‌های بین‌الملل پارس با 26/1، چرخشگر با 85/1، آتیه دماوند با 57/2، الکتریک شرق با 63/2 و قطعات اتومبیل ایران با 66/2 مرتبه کمترین نسبت P/E را به دست آورده‌اند.در میان بیشترین و کمترین مقدار P/E، گروه صنعتی ملی با P/E 1242 مرتبه یک عدد عجیب در میان شرکت‌های حاضر در بورس است.
در یک نتیجه‌گیری کلی باید گفت هرچند این آمار نشان‌دهنده کشش بازار و جذب سهامداران به سوی سهام‌های مربوطه است اما در میان این اطلاعات علامت‌های سوال بی‌شماری وجود دارد که باید در یک گزارش مستقل دیگر به تحلیل جزیی‌تر موارد پرداخته شود تا سهامداران این‌گونه شرکت‌ها با درک درستی از وضعیت حقیقی اقدام به خرید و فروش سهم‌ها کنند تا در شرایط بحرانی متضرر نشوند.


منبع : روزنامه جهان صنعت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد