گزارش های یک خبرنگار

حقیقت را نباید در ذهن نگاه داشت

گزارش های یک خبرنگار

حقیقت را نباید در ذهن نگاه داشت

تالار شیشه‌ای بر سر سهامداران ویران شد



شاخص کل 411 واحد دیگر سقوط کرد

در ادامه روزهای سرد و بی روح معاملات در تالار بورس و افت فاحش شاخص کل، روز گذشته سهامداران تالار شیشه‌ای در پایان دومین روز هفته جاری یک ریزش تاریخ ساز دیگر را ثبت کردند تا بار دیگر این موضوع ثابت شود که واقعا حال و روز این روزهای بورس ایران نه تنها مساعد نیست بلکه هر روز بحرانی‌تر از روز قبل معاملات برای سهامداران حقیقی و حقوقی به پایان می‌رسد. اگر به روند کاهش و ریزش هفته گذشته «تپیکس» توجه کنیم به‌خوبی روشن می‌شود که این ریزش دارای یک پشتوانه از روزهای قبل است.
شاید اگر وقتی در هفته پیشین ریزش‌های بیش از 300 واحدی شاخص کل بورس که نشان‌دهنده اوضاع کلی بورس ایران به طور جز و اقتصاد کشورمان به طور کلان است به وجود نمی‌آمد ریزش 411 واحدی شاخص کل معاملات در روز گذشته به عنوان دومین روز معاملاتی هفته جاری به عنوان یک اتفاق بی‌سابقه یک جنجال خبری بزرگ ایجاد می‌کرد اما این اتفاق به وجود نیامد و شاخص هم تا مرز 23 هزار واحد عقب‌نشینی کرد تا یادآور بی‌سابقه ریزش‌ها و سقوط‌های چند سال قبل باشد.اگر واقع‌بینانه به کاهش‌های متعدد و ادامه‌دار شاخص نماگر معاملات بورس نگاهی شود، می‌توان پارامترهای متعددی را برای این اتفاق در نظر گرفت و بیان کرد. مهم‌ترین موضوع را می‌توان ترس و نگرانی سرمایه‌گذاران ایرانی بعد از اعلام تحریم‌های جدید که بانک مرکزی ایران و صنایع نفت و پتروشیمی را نشانه گرفته است که از سوی انگلیس، کانادا، آمریکا اعمال شده، بیان کرد که سرمنشا ایجاد این نگرانی‌ها به مبادلات تجاری شرکت‌های فعال در بورس و گردش نقدینگی این‌گونه معاملات برمی‌گردد که با وضع این‌گونه تحریم‌ها شرکت‌ها برای خرید و فروش مواد خام اولیه، تجارت خارجی، صادرات و واردات و ایجاد پل‌های ارتباطی اقتصادی برای ادامه تولیدات و روند عادی فعالیت‌های خود دچار مشکل خواهند شد.
هرچند که همیشه اعمال تحریم‌های اقتصادی تا پیش از این برای اقتصاد ایران و بورس کشور تاثیر همیشگی و ماندگار نداشته است و در کوتاه ترین زمان ممکن با سیاست‌های جدید، مسیرهای تازه‌تری برای برقراری موازنه‌های تجاری و ارتباطات اقتصادی شکل گرفته است. اما ظاهرا این بار داستان کمی متفاوت‌تر از گذشته پیگیری می‌شود و سهامداران واکنش و حساسیت بیشتر و معنی‌دارتری را نشان می‌دهند.
استمرار این ریزش و رکود بورس که همانند گذشته که دولت با دخالت و حمایت خود اوضاع را در کوتاه‌مدت سر‌وسامان می‌داد اما این بار تا به حال از حمایت دولت هم خبری نیست، می‌‌تواند بر نگرانی‌های جدیدی مهر تاییدی را بزند مبنی بر اینکه وضعیت جدید می‌تواند از یکسو به‌خاطر شوک روانی تحریم‌های جدید باشد و از طرفی دیگر عدم حمایت دولت از شرکت‌هایی باشد که همیشه حمایت مالی دولت را به دنبال خود داشته‌اند و در این برهه زمانی دیگر خبری از حمایت‌ها نیست.
نکته بعدی را می‌توان به افزایش بی‌سابقه قیمت دلار و سکه بهار آزادی در بازارهای موازی نسبت داد به طوری که وقتی روز شنبه هفته جاری در نخستین معاملات آتی سکه طلا در بورس کالا برای تیرماه سال 1391 یعنی دقیقا برای کمتر از هشت ماه دیگر قیمت مورد معامله به بیش از 850 هزار تومان برای هر قطعه بهار آزادی می‌رسد و در کنار این وضعیت قیمت معامله دلار هر ساعت یک رکورد جدید را به ثبت می‌رساند و از مرز 1370 تومان هم فراتر می‌رود به‌خوبی نشان‌دهنده نگرانی‌های سرمایه‌گذاران ایرانی است.
بر اساس این گزارش، روز گذشته نیز در ادامه ریزش شاخص کل بورس شرکت‌های زیادی با هم مشارکت داشتند که در این بین شرکت‌های «مخابرات با 120، فولاد مبارکه با 54، ملی صنایع مس با 53، سرمایه‌گذاری غدیر با 32، بانک ملت با 22، مپنا با 16، بانک پاسارگاد با 14، پتروشیمی خارک با 11، سایپا با 10، بانک کارآفرین با 9، بانک انصار و خدمات انفورماتیک با چهار واحد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل معاملات از خود بر جای گذاشتند و باعث شدند یک روز ناامیدکننده دیگر در تالار شکل بگیرد.
ایجاد صف‌های فروش که گرم‌تر از همیشه در تالار به وجود آمده هم گویای این مساله است که حداقل جو روانی در تالار شیشه‌ای این روزها بسیار ملتهب است و همه چیز در سکوت و انتظار همراه با نگرانی دنبال می‌شود و همه در انتظار یک معجزه هستند تا این شرایط به زودی به پایان برسد. به هر حال باید منتظر ماند تا شاید حمایت دولتی یا عادی شدن اوضاع بعد از چند روز روند معاملات و وضعیت کلی بورس را به حالت چند هفته قبل برگرداند که این اتفاق مستلزم خبرهای جدید یا شاید اتفاقی خاص باشد. به هر حال باید منتظر ماند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد